KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Előtérben !
Előtérben ! : A kormány majd eltemeti a halottakat?

A kormány majd eltemeti a halottakat?

  2011.09.07. 04:49

 

Komolyan kérdem. Amikor ugyanis az önkormányzatok apparátusát, forrásait, a helyi képviseletet és ügyintézést arra hivatkozva szünteti meg az állam, hogy az egészségügyet és az oktatást úgyis állami hatáskörbe vonják, akkor úgy tesz, mintha nem lenne ezer más, kötelező feladata az önkormányzatnak. Például a temetés, a hulladék-gazdálkodás, a közvilágítás és a közutak fenntartása-működtetése. Ezekkel mi lesz?
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

 

Az önkormányzatok jövője kapcsán nem is annyira szándékokról, inkább nagyságrendekről és irányokról érdemes vitatkozni. Kétségtelen, hogy a huszonegy éve hatályba lépett törvény alapos felülvizsgálatot érdemel, százhúsz fős mini-településtől a megyei jogú városokig mindenhol át kell gondolni a feladatokat és hatásköröket. De a tavasszal megismert, első törvényjavaslat és annak pár napja tárgyalt változtatásai e felülvizsgálat során ugyanúgy jártak el, mint Hoffmann No Habla Ingles Rózsa: alapvető információk nélkül vágnának bele egy általuk elképzelt, lényegében megvalósíthatatlan rendszer kiépítésébe.

Két, egymást erősítő problémakör van: egyfelől a viszonyulás „azokhoz a távoli önkormányzatokhoz”, a központi döntéshozó által csak elképzelt, megtippelt helyhatósági működéshez; másfelől pedig a szakértelem hiánya. Az előbbi könnyebben leírható, hiszen ugyanezt látjuk a kormány elmúlt egy évének szinte minden döntésében visszaköszönni, ez a központilag nehezen kontrollálható autonómiák visszavágása, a gazda kezéhez szoktatása, elfoglalása. A független pozíciókat ki lehet herélni (Alkotmánybíróság), fel lehet tölteni saját káder-készletből (PSZÁF), vagy akár megszüntetni az egész miskulanciát (ombudsmanok).

Az önkormányzatok esetében egy hibrid megoldás látszik kibontakozni, amikor is az eredeti koncepció ( az egyszer már létezett) járásokhoz rendelné a közhatalmi funkciókat. Mindezt úgy, hogy egyébként senki nem szavazott járási vezetőkre, senki nem gondolkodik járásban – lehetek ürömi, lehetek Pest megyei, lehetek magyar, lehetek európai, de „járási identitás”, olyan nincs. A járási összevonások viszont pont olyan kistelepülések sorát tenné tönkre, ahol a Fidesznek egyébként sem termett babér, független polgármesterek független helyi képviselőkkel irányítják a falut.

Amikor a tavaszi törvény azt írta elő, hogy csak járásonként egyetlen hivatal működhet, akkor alapvető életszervezési struktúrákat akart beletörni egy alkalmazhatatlan keretbe. Nem volt még egy ilyen összevonós-bezárós, csúcsvezetőket kinevező kormány az elmúlt huszonegy évben, az tuti.

Egyébként ennek a „felülről megmondós” habitusnak szép példája az Alaptörvény Asztala. A mai napon már minden polgármesteri hivatalban ott kell lennie eme alkalmatosságnak – ha ki akarnak szúrni a helyi vezetővel, akkor induljanak rögvest a hivatalba, és követeljék ki helyüket Az Asztalnál. A megyei kormányhivatal utasítása szerint ugyanis a polgármesteri hivatalokban és körjegyzőségekben külön helyiséget kell biztosítani az Alaptörvény számára, ahol az meg is rendelhető, mivel minden polgárnak ingyen jár egy példány. Kell egy asztal és mellé egy szék, az asztalon üveglap, azon dekoráció és az Alaptörvény, fölötte pedig egy tábla „AZ ALAPTÖRVÉNY ASZTALA” felirattal. Az Alaptörvény Asztalának „szolgálatára” és „gondozására” kell egy külön munkatárs – hivatalos megnevezése még nincs e pozíciónak, javaslom, hívjuk úgy, hogy Asztalfia.

És tényleg, ennyire tartják azokat a szerencsétleneket, akik minden évben egyre kevesebb pénzből próbálják fenntartani az önkormányzati rendszer nevű tákolmányt, egyre nehezebben kigazdálkodni az egyes települések fenntartásához szükséges összeget. Az Alaptörvény Asztala, most komolyan?!

Ha ezt tekintjük „elméleti”, hozzáállásbeli problémának, akkor a másik fele a nagyon is gyakorlati gond. A feladatelosztás során ugyanis nem az életszerűség, nem a valós helyzet ismerete vezette a kormányt, hanem egészen más szándékok. Behúzni az egészségügyet, mert a Szócska-féle kórházbezárási tempó csak akkor tartható, ha az orvosaihoz nagyon is ragaszkodó helyi önkormányzat helyett a távoli állami döntéshozó lakatoltatja le az ajtót, vagy csinál aktív ágyakból elfekvőt. Viszik az iskolát is, egyrészt szintúgy a bezárósdi okán, másrészt meg a janicsárképzés legszebb hagyományait felelevenítendő. Hoffmann Rózsa világában mindent az állam mond meg (kezdve az iskolaigazgató kinevezésével), és diák-szülő-tanár egyaránt maradjon csöndben, mert nem ért hozzá. Csak két hírt rakjunk egymás mellé az elmúlt egy hétből: egyfelől az oktatási államtitkárról kiderült, hogy valószínűleg azt sem tudja, hova és miért nem jutott tankönyv, másfelől viszont a magyarországi diákoktól kér pénzt arra, hogy a csíksomlyói gyerekek népviseletben mehessenek templomba. Fogalma sincs, az a baj.

* Szóval az állam kikapja ezt a két, számára fontos tételt, viszi a hozzájuk tartozó pénzt is, és megnyugodva abban, hogy az önkormányzat legfontosabb feladatait immár átvállalta, neki is lát lebontatni a rendszert. Járások, kormányhivatalok, kinevezett főszolgabírók intéznék azokat az ügyeket, amelyek eddig a közösség választott, illetve helyben kinevezett (javarészt épp ezért helyi) képviselői és szakemberei kezében voltak.

Csak az a baj, hogy messze nem csak gyógyítani és tanulni kell a faluban. Ott vannak a tipikus közszolgáltatások, melyeket alapvetően nem az önkormányzati törvény, hanem külön törvények írnak elő: a temetőfenntartás, köztisztaság, folyékony hulladék kezelése, közterület-fenntartás, parkolás, közösségi közlekedés, gyermekvédelmi és szociális ellátás, közművelődés is.

És tényleg, ki temeti el a halottakat? Jogszabály van arra, hogy ki köteles eltemetni a hozzátartozóját – de nyilván a föld felett senki nem maradhat, ezért ha nincs hozzátartozó, vagy annak erre nincs pénze, akkor a haláleset helye szerinti önkormányzat köteles gondoskodni az eltemettetésről a halálesetet követő 30 napon belül. Tippeljük meg, hogy egy javarészt munkanélküliek által lakott, dunántúli vagy borsodi kistelepülésen mi a jellemző temetkezési forma! Igen, ez.

De mondok súlyosabbat: kötelező feladat a hulladékkezelés, melynek két része van: a szilárd (vagyis háztartási szemét gyűjtése és ártalmatlanítása) és a folyékony (magyarul: szennyvíz) hulladékkezelés. Ezt a kettőt sem akarja az állam átvenni. A hulladékgazdálkodásról szóló törvényt 2000-ben fogadta el az Országgyűlés, alapvetően az önkormányzatokra hárítva a szolgáltatás megszervezését, a szeméttelepek felszámolását, és az önkormányzatnak kell helytállnia a szolgáltató felé a meg nem fizetett szemétszállítási díjak miatt. Radikálisan csökken az önkormányzatok bevétele, de a hulladékot továbbra is kezeljék ők… Nyílt titok, hogy miként megy ez a gyakorlatban. Belvárosi barátaimnak elárulom, hogy a faluban az egyik legmódosabb arc mindig a szippantós; az, aki a csatornázatlan település emésztőit üríti. Hogy hány számlát állít ki eközben (kábé nullát), és hova engedi a szennyvizet (kábé a falu határába), azzal se foglalkozik senki. Ha meg csatornahálózat épül, az is ahány, annyiféle – pedig ha valahol, akkor itt lenne létjogosultsága az állami sztenderdeknek. Egy 2500 főre szabott csatornázás költsége egyébként milliárdos tétel (EU-s forrásból), esetleg inkább itt kéne az államnak perzekútorkodni, nem a csíksomlyói templomlátogatás outfitjét szervezve.

Jut eszembe, Illés Zoltán hova tűnt? Sőt, jut eszembe, nincs egy nagyon-nagyon-nagyon környezettudatos ökoszociális párt a parlamentben, amelyik foglalkozhatna ezzel? Biztos már lezárult a Vidék Kaland. Kiegészítő „finomságnak” meg ott az állati hulla begyűjtése és kezelése, ami közterületen továbbra is önkormányzati feladat – szintúgy a zöld gondolat jegyében, ezt például szintén okosabb lenne államosítani, sztenderdek alapján működtetni. Aki másképp gondolja, keressen rá a bulvárhírek között a „dögkútból” kifejezésre, és megérti, mire gondolok.

És ott van még a közvilágítás, erre is minden településen szükség van (lenne, lásd azokat az elszegényedett önkormányzatokat, ahol minden második közvilágítási lámpát leszereltek), itt is több oka lenne az államosításra, mint például az általános iskolák esetén – letörni a mai monopóliumokat, egységesíteni, a nagyobb bevásárlással engedményeket elérni. És ezer önkormányzati feladat van még, amiről nem esett szó, ilyen a kémény-felülvizsgálat és a kéményseprés, ez az összes ingatlantulajdonost érinti. A felsorolt közszolgáltatások mind-mind olyanok, ahol az állami költségvetés valóban milliárdokat tudna megspórolni úgy, hogy a szolgáltatási díjak csökkentésével a lakosság terhei is csökkennének. Ezekről azonban szó sincs, mert háttérbe szorítja őket az oktatás és az egészségügy lenyelése; pedig azok államosításával költségcsökkentés legfeljebb kórház- és iskolabezárásokkal érhető el.

* Ezért is gondolom, hogy ha már muszáj megcsinálni ezt a nyomorult asztalt, akkor legyen úgy, hogy az önkormányzati törvény kidolgozói országos turnéra indulnak, és minden településen helyet foglalnak az Alaptörvény Asztalánál. Velük szemben meg leül a polgármester és a jegyző, és rászánják azt a néhány órácskát, ami ahhoz kell, hogy bemutassák a nagyméltóságú szakértő úrnak, hogy valójában mivel is foglalkoznak ők, mi a hivatal dolga. Aztán még esetleg egy-két szimulációs gyakorlat, például jusson el a leendő járási központba ügyintézni a kiváló (nem) helyi közlekedés segítségével – a Skoda Superbet addig tessék nálunk hagyni, jut eszembe, a parkoltatás is önkormányzati feladat. Budapest belső kerületei roppant ügyesen meg is oldották (nem).

Komolyan mondom: teljesen rendben van, hogy ennyi idő után alapvető változtatásokat akarnak tenni az önkormányzati rendszeren. De hogy a változtatás ne okozzon nagyobb, reparálhatatlan kárt, mint amit a változatlanság jelentene, ahhoz két dolog szükséges. Egyrészt előbb mérünk, aztán vágunk, azaz jó lenne, ha nem csak a minisztériumból tippelgetnék, hogy milyen is lehet egy polgármesteri hivatal élete, működése, szerepe egy településen, legyen az Debrecen vagy Jászszentlászló. Másrészt pedig tudomásul kéne venni, hogy ma a visszalépéses, listára szavazós, pártlogóval nyomulós országos politikához és annak szereplőihez képest jóval erősebb és személyesebb legitimációja van egy település közvetlenül választott polgármesterének és a helyiekből álló képviselőtestületnek. Ne akarják felülírni a közösség döntését.

forrás és szerző : hirszerzo.hu / Ceglédi Zoltán

Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal