KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

Múlt-Idő

Múlt-Idő : Két Gellért-hegynyi föld a metróból

Két Gellért-hegynyi föld a metróból

  2011.08.31. 06:15

 Könnyen lehet, hogy a fotón látható, több mint negyvenéves szerelvény még ma is jár a metróban. Vagy éppen idén májusban vonták csak ki a forgalomból. Amikor ez a kép készült, 1968-ban, még próbaúton tesztelték a kettes metró első, a Deák tértől a Fehér útig futó szakaszát. A megnyitóra 1970-ig kellett várni.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

 

Évtizedekig tervezték a metróhálózatot Budapesten. A millenniumi kiállításra készült, és 1896-ban forgalomba helyezett földalatti vasút után valódi metróban gondolkodtak. 1949-ban fogtak hozzá a tervezéshez, sőt a következő évi minisztertanácsi határozat el is rendelte az építést. Akkor még úgy sakkoztak: a Népstadion és a Déli pályaudvar között halad a gyorsvasút, a Népstadionnál közös végállomása lesz a gödöllői HÉV-vel. Ennek eredményeként látható ma is négy vágány a Stadionok állomáson.
 

kép=

Metró próbaúton
Népszabadság/archív - Mikó László

 

Ma is jól látjuk, hogy a metróépítési projekt valahogy sosem akar terv szerint elkészülni. A kettes metrónál 1950-ben elindult ugyan a munka, három és fél évet haladt is, majd – további nagyberuházásokkal együtt – leállították az építkezést. 1963. novemberében újabb kormányhatározat döntött a folytatásról, és a határidő 1970. december 31-re módosult, a teljes vonal átadására pedig 1973. december 31-et jelölték ki. Akkor már hosszabb hálózatban gondolkodtak, a Népstadion helyett a Fehér útra (Örs vezér terére) csúszott a végállomás. Az Astoria állomást is utólag tervezték be, és a Blaha mozgólépcső-alagútjára és aluljárójára hivatkozva robbantották fel az ott honoló Nemzetit.

A pesti metrót várók hónapról hónapra különböző riportokból tájékozódhattak, hol is tart az építkezés. Míg megpróbálták maguk elé képzelni az új gyorsvasutat, a Corvin Áruházban próbálgathatták, milyen fel- és lelépni a mozgólépcsőről. 1968-ban már szinte maguk előtt látták, hogy két év múlva hogyan is néz majd ki, teszem azt, a Keleti pályaudvarnál lévő megálló. Megtudhatták a falakat és a padlózatot borító márvány, gránit és labradorit származási helyét és méretét. A Húsz hónappal a metró startja előtt című cikkből olyan pontos leírást kaphattak például a Baross téri állomásról, hogy a mozgólépcsőről – amely óránkét nyolcezer személyt szállíthat – még az is kiderült: százhúsz darab, húsz centi magas lépcsőfokból áll, mindegyiken kettesével állhatnak az utasok. (Akkor még nem volt divat a jobb szélre állás, hogy a baloldalon végigfuthassanak, akik sietnek; igazság szerint még most sem elegen tudják ezt a szabályt, hiába jelöli tábla a lépcső elején). A lépcsőfok és a szerelvény is szovjet gyártmányú – derült ki jó előre –, tempója pedig teljesen azonos a moszkvai és a leningrádi metrókban működőkkel.

1968 júliusában már nyolcszáz órája, éjjel-nappal, három műszakban futotta százezer kilométeres kísérleti útját a megépített egy kilométeres próbapályán a két darab két kocsis szerelvény. Decemberben már négyet próbáltak, és a következő évre ígértek további negyvenhat darab szerelvényt a Szovjetunióból.

Két évvel a megnyitó előtt már elkezdték toborozni a személyzetet is. Tömegek jelentkeztek forgalmi tisztnek, elég kevesen motorkocsi-vezetőnek. Állítólag az aránytalan túljelentkezés a „tiszt” megjelölésnek szólt. Már azt is lehetett tudni, hogy a nők zöld kiskosztümbe öltöznek majd, barna nyakkendőt kötnek, ellenzős, metrójelvényes sapkát kapnak mindehhez. A férfiak pedig ugyanilyen színű háromgombos zakót. A kabátujjon virít majd a rangjelzés. Szeptember 2-án nyílt meg az első metróiskola, írták augusztus végén az újságok.

A képzést 30 motorkocsi-vezető és huszonöt forgalmi tiszt hat-, valamint tízhónapos tanfolyamával kezdték. Az elmélet után jött természetesen a gyakorlat. Szeptember közepén húsz mozgólépcső-kezelő oktatásához is hozzáfogtak. A képzést pedig olyan szakemberek irányították, akik a moszkvai metróiskolában töltöttek el hosszú időt. Könyörtelen őszinteséggel mondta el a Népszavának Balogh László, a Földalatti Vasút Vállalat főosztályvezetője, hogy a motorkocsi-vezetésre jelentkezők fele megbukott az orvosi vizsgálaton. Az orvosok a mozdonyvezetőkéhez hasonló követelményeket támasztottak a jelöltekkel szemben, ráadásul meg kellett tanulniuk a bonyolultnak tűnő automata rendszert is. Úgy tervezték, 1969-ben két újabb tanfolyamot indítanak. Az alkalmazottak a kurzus idején is az átlagosnál magasabb fizetést kaptak – mondta Balogh –, ezzel akarták ösztökélni a huszonkét évesnél idősebb, érettségizett fiatalokat, hogy minél többen legyenek metróvezetők.

A viteldíj összesen egy forint lett, de a metrón érvényes volt minden bérlet. Jegyről nem szólt a fáma, csak egy automataperselyről, amelybe bedobva a forintot, felcsapódtak a karok, és megnyílt az út a mozgólépcsőhöz.

A metrót, a mozgólépcsőt évekig szokták a pestiek. Főleg a részegekre nézve volt veszélyes az új üzem, állítólag az első héten mindennap beesett valaki a peronról a vágányok közé. A Közlekedéstudományi Szemle szerint az átadás után 350-400 ezer utast számláltak naponta, igaz, nagy részük inkább csak nézelődött az állomáson.

A kelet-nyugati metró második szakaszát, azaz a Deák tértől a Déliig tartót karácsonyi ajándéknak kapták a fővárosiak 1972-ben. November végén a Budapestre utazó Leonyid Brezsnyev is ellátogatott az építkezésre, és állítólag megkérdezte Kádár Jánostól, miért olyan alacsonyak a pesti metróállomások. Erre Kádár azt válaszolta: így harminc százalékkal olcsóbb volt.

Az avatás december 22-én a Kossuth téri állomáson történt, a hírek szerint az első három napban kétmillió utas kipróbálta, de a mozgólépcsővel néhány embernek problémája akadt, húszan könnyebben megsérültek az ünnepek alatt. Akkora volt amúgy a zsúfoltság, hogy a Deák téren még a tartalék lépcsőt is üzembe helyezték. De volt, aki úgy döntött, innen szerzi be a karácsonyi ajándékát, és hazavitte az állomás egy-egy betűjét.

A hírek szerint az egész kettes vonal költsége akkori áron nyolcmilliárd forint volt, ennyiből akár nyolc Duna-hidat meg lehetett volna kiépíteni. A kiemelt föld mennyisége pedig kiadott volna két Gellért-hegyet is.

forrás és szerző : nol.hu / Szemere Katalin


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?    *****    Will Vandom Rajongói Oldala &#9829; nosztalgia W.I.T.C.H. a javából, 2006 óta &#9829; Te még emlékszel?    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie. Tedd meg te is, én segítek értelmezni! Kattints! Várlak    *****    Nagyon részletes születési horoszkóp + 3 éves elõrejelzés + kötetlen idejû beszélgetés diplomás asztrológussal! Kattints