KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Vélemények innen-onnan
Vélemények innen-onnan : "Magyarország esetében maradtak kérdőjelek" - interjú Andor Lászlóval

"Magyarország esetében maradtak kérdőjelek" - interjú Andor Lászlóval

  2011.07.07. 05:25

 

Kétségbevonhatatlan diplomáciai sikernek tekinti a magyar uniós elnökséget Andor László, aki szerint a romastratégia vagy a gazdasági kormányzásról szóló szabálycsomag elfogadtatása az Európai Unió egésze szempontjából fontos áttörés. Az Európai Bizottság szociális és foglalkoztatáspolitikai biztosa az [origo]-nak adott interjújában elmondta, hogy a magyar gazdaságpolitikában hétről hétre jelennek meg új elemek, amelyekben sokszor nehéz felfedezni a következetességet, a nemzetgazdasági miniszternek pedig nem sikerült eloszlatnia az Unió kétségeit a tervek megvalósíthatóságáról. A még Bajnai Gordon által jelölt magyar EU-biztos a nyugdíjrendszer átalakításával kapcsolatban az érdekeltekkel való konzultáció szükségességét emelte ki.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

- Mi az ön értékelése a magyar uniós elnökség teljesítményéről? Martonyi János külügyminiszter az [origo]-nak azt mondta, hogy az ország sikeresen átesett egy érettségi vizsgán, ez pedig azt jelzi, hogy "teljes, érett tagjai vagyunk a rendszernek".

- Le a kalappal a magyar diplomácia előtt! Látszott, hogy a testület - a spanyol-belga-magyar trió keretében - jól felkészült a feladatra, mindenképpen eredményes elnökségről kell beszélnünk...

- Szigorúan adminisztratív értelemben lett sikeres az elnökség, tehát törvényhozási értelemben hozta az ország a félév programját, vagy politikailag is siker a szereplésünk?

- Sikerült olyan konkrét ügyeket döntő mértékben előrevinni, mint például a horvát csatlakozás, amelyről kialakult a tagállamok közötti egyetértés, vagy említhető a romastratégia megalkotása, de a sikerek közé tartozik a Duna-stratégia is. Ezek nemcsak a közép-európai régiónak jelentenek sokat, hanem Európa egészének.

Andor László magyar uniós biztos
 

- És mi számít kudarcnak? Politikailag mégiscsak viharos volt a kezdet, a médiatörvény körüli bonyodalmakkal, a végén pedig az új magyar alkotmány körüli viták élesedtek ki. Közben pedig volt néhány érdekes mondat a miniszterelnöktől, egyben az Unió soros elnökétől arról, hogy Brüsszel nem Moszkva, nem diktálhat nekünk.

- Ehhez a listához nem kell hozzátennem semmit. Valóban fagyos hangulatban kezdődött a félév, ami számunkra meglepetés volt, hiszen novemberben majdnem az egész kormány itt volt Brüsszelben és nagyon jó, szinte zavartalan hangulatban beszélgettünk az elnökségi programról és a feladatokról. Ehhez képest történt egy fordulat decemberben, amikor a médiatörvény viharos nemzetközi fogadtatásban részesült, és ettől az Európai Bizottság sem tudta függetleníteni magát, ráadásul nem ez volt az egyetlen vitás terület. Viszont az is a magyar diplomáciát dicséri, hogy néhány hét leforgása alatt sikerült az elnökségi munka számára tiszta helyzetet teremteni.

- Mi volt még ilyen ellentmondásos pont Brüsszelből nézve?

- Ilyenek voltak az adópolitikai lépések, a szektoradók (válságadók) bevezetése, ami kérdéseket vetett fel, és a Bizottság vizsgálatokba is kezdett. És ugyancsak ide sorolható a nyugdíjrendszer átalakításának első felvonása, a magánnyugdíj-pénztári megtakarítások ügye.

- Egyes szakértők háttérbe húzódó magyar elnökségről beszélnek, amely az aprómunkában nagyon sikeres volt, de politikai értelemben átengedte a terepet a Lisszaboni Szerződés által létrehozott intézményeknek, az EU elnökének például. Vagyis a belga után egy újabb elnökség bizonyította, hogy a lisszaboni modellben a soros elnökség nem csupán nem képes politikai szerepet betölteni, hanem nem is célja ennek a szerepnek a betöltése. Egyetért ezzel az értékeléssel?

- Nem teljesen így látom, mert ha ilyesfajta munkamegosztás létezne, akkor a magyar elnökség nem tűzte volna a zászlajára a közös gazdasági kormányzásról szóló úgynevezett hatos gazdasági szabálycsomag elfogadtatását. Ez egy olyan elem, amely az európai gazdasági és pénzügyi rendszernek egy érdemi továbbfejlesztését jelenti, és ebben a magyar elnökségnek nagyon szoros együttműködést kellett kialakítania az egyes országokkal, és kimunkálni az egyetértést az Európai Parlamenttel. Annyi igazság mindenképpen van viszont az előbbi véleményben, hogy a ciklus egyik legjelentősebb, de egyben váratlan eseménye volt az úgynevezett Euró Plusz paktum megjelenése. Ennek a kezdeményezői egyértelműen a nagyobb pénzügyi erejű országok voltak...

- És Magyarország ki is maradt belőle, ami az Unió soros elnökeként furcsa döntés volt...

- Magyarország nem írta alá a végén, ami - az elnökséget adó országról lévén szó - valóban érdekes. A paktumot és annak egyes elemeit lehet különféleképpen értelmezni, de tény, hogy egy nagy többséget maga mögött tudó kezdeményezéshez nem csatlakozott a magyar kormány.

- Milyen volt az együttműködés az ön biztosi területén?

- A foglalkoztatási és szociális területen is kiváló volt az együttműködés az egész félév során. A tényleg jelentős eredménynek számító, és ehhez a területhez tartozó romastratégia mellett ritkán látom a sajtóban megemlíteni a demográfiai hét lebonyolítását március végén. Pedig ez éppen egy olyan területen indított el vitát az uniós tagországok és intézmények között, ahol korábban az uniós szint kevésbé volt jelen. A folyamatot a lengyel elnökség és a Bizottság is továbbviszi.

- Mennyire nyomta rá a bélyegét az együttműködésre az ön területén, főleg az elnökség végén, a vitatott magyar abortuszellenes kampány. Az alapjogi biztos, Viviane Reding szerint vissza kell adnunk az uniós forrást, mert a kampány nem az eredeti céloknak megfelelő volt. Mi lesz a pénz sorsa?

- A kampányt a Progress Alapból finanszírozták, amely az alapjogi biztossal közösen kezelt forrás. Az alelnök asszony arra szólította fel a magyar felet, hogy szedje le a plakátokat, amelyek nem az előre egyeztetett tartalommal kerültek ki az uniós logó kíséretében.

- A romastratégia elfogadását szinte minden értékelés kiemeli. De mi a garancia arra, hogy a dokumentum nem a szép szavak szintjén marad, úgy, hogy a konkrét megvalósítást a tagállamokra hagyja? Magyarországon tizenöt éve vannak rövid, közép- és hosszú távú romastratégiák, és ott tartunk, ahol tartunk...

- A különbség az lehet, hogy ez az unió keretstratégiája, amely a 27 tagállam együttműködésével készült. A konkrétumokat mindenképpen az egyes országoknak kell kidolgozniuk, hiszen a szociális helyzet, a problémák súlya, jellege országonként változhat. Egy olyan területről van azonban szó, amely időnként egy-egy kormány számára nem feltétlenül jelent prioritást, adott esetben nagyon sok ellenérdekelt szereplő is lehet az igazgatás különböző szintjein. Ezért fontos a keretstratégia, hiszen orientációt kell adni, és nyomást kell gyakorolni a szereplőkre annak érdekében, hogy változások történjenek, valamint támogatást kell biztosítani mindehhez, mert a problémák sokszor kinőtték az egyes államok kereteit.

- Kemény hangú levelezés zajlott nemrégiben a magyar nemzetgazdasági miniszter, ön és Olli Rehn pénzügyi biztos között a magyar gazdasági tervek megvalósíthatóságáról, miután az Európai Bizottság kritikusan szemlélte a programot. Matolcsy György viszont "súlyos aggályait" fejezte ki a véleménnyel kapcsolatban, azt írta vissza, hogy "félrevezető", "hamis benyomást" kelt számos állítása, ami "aláássa az egész eljárás hitelességét". Sikerült tisztázni ezeket a vádakat?

- Azóta volt két olyan tanácsülés is, ahol meg lehetett tárgyalni a Bizottság által készített országspecifikus ajánlásokat és az azokat megalapozó elemzést. Ezek során nem ismétlődtek meg azok a megjegyzések és kifejezések, amelyeket Matolcsy György használt. Ennek én személy szerint örültem.

- Vagyis az Európai Bizottság megértette a Magyarország által követett nem hagyományos gazdaságpolitika működését? Fenntarthatónak gondolja a reformprogramot?

- Nem változott érdemben mindaz, amit a magyar fejezetben leírtunk.

- Vagyis továbbra is úgy vélik, hogy további költségvetési megszorításokra van szükség ahhoz, hogy fenntartható legyen a gazdaságpolitika. A magánnyugdíjvagyon államosítása miatti egyszeri bevételeket pedig a konvergenciaprogram középtávú céljaira kellene használni?

- Ez nem egy ideológiai típusú tanulmány. Inkább egy átfogó elemzés a konkrét pénzügyi folyamatokról, strukturális reformokról, arról, hogy milyen döntéseket tart a Bizottság szükségesnek a fönntarthatósághoz, és hol lát kérdőjeleket. Magyarország esetében maradtak kérdőjelek, nézetkülönbségek az elmúlt év lépéseinek értelmezése körül, és az eddigi döntések hosszú távú hatásait illetően is.

- Éppen a reformokat hiányolta...

- Pontosan. Azonban nagyon nehéz a magyar helyzetet megítélni, mert folyamatosan, hétről hétre új elemek jelennek meg a gazdaságpolitikában, és bizony erőfeszítés kell ahhoz, hogy ebben a Bizottság felfedezze a konzisztenciát.

- Mi a véleménye a nyugdíjrendszerrel kapcsolatos újabb tervekről, a korkedvezményes és korengedményes nyugdíjazás átalakításáról? Ez a vita beleilleszkedik a nyugdíjrendszerekről szóló nagy európai dilemmába. A külügyminiszter is azt mondta, hogy a korkedvezményes nyugdíjak visszaszorítása összeurópai célkitűzés.

- A nyugdíjrendszerek kialakítása, finanszírozása és reformja tagállami hatáskör. De a múlt év második felében éppen azért tartottunk egy átfogó európai vitát a Zöld Könyv alapján erről, hogy ez a közös útkeresés sikeresebb legyen a tagországok szintjén is - a közös elemzés, eszmecsere, a jó gyakorlatok kicserélése által. Tavaly Magyarországon egy gyors döntéssorozat zajlott le a kötelező magánnyugdíjpillér fölszámolásáról, volt korábban korhatár-változtatás is, most pedig a korkedvezményes és korengedményes nyugdíjazás átalakítása történik. Ez utóbbi kettő esetében valóban van egy európai közös irány, a Bizottság szorgalmazza a korhatáremelést elsősorban a demográfiai okok miatt, illetve azt is sürgeti, hogy a tagállamok vizsgálják felül a különféle kedvezményeket. De mindig hozzátesszük azt is, hogy mindezt az érintettekkel, a szociális partnerekkel konzultálva kell megtenni, másrészt pedig nem tettünk javaslatokat soha a jogosultságokkal kapcsolatban visszamenőleges hatályú törvénykezésre sem.

- Interjúiban persze ön is utalt rá, hogy a jelenlegi európai életmódnak meg kell változnia. Ennek pedig része a bőkezű nyugdíjrendszer.

- Nem a nyugdíjrendszer bőkezűségéről van szó, hanem a munkaerőpiacról való túl korai visszavonulásról, ami az utóbbi évek demográfiai és munkaerő-piaci változásainak összhatásaként fölborította a nyugdíjrendszerek egyensúlyát. Magyarul egy nagyfokú fenntarthatósági probléma egy időben állt elő azzal, hogy - ha az alapvető paraméterek nem változnak - mindez a nyugdíjak színvonalára is hatást fog gyakorolni. Az országok nagy része tehát lépéskényszerbe került: meg kell próbálniuk emelni a foglalkoztatottság szintjét, de ebben az egyensúlyteremtés mellett az időskori elszegényedés megakadályozása is cél kell hogy legyen.

- A demográfia, a foglalkoztatottság és a nyugdíjrendszer összefüggéseivel Magyarország is küzd. Mit gondol a nemrégiben bejelentett Nemzeti Munkatervről amely jelentős közmunka-programokon keresztül készül javítani a foglalkoztatáson? Ennek része az is, hogy a korkedvezményes nyugdíjról visszatérők is bekapcsolódnak ebbe a programba. Mennyiben megoldás a program Magyarország foglalkoztatási gondjaira?

- A közmunka válság idején, jól szervezve az eszköztár része lehet, de önmagában erre építeni a magyar foglalkoztatási problémák megoldását nem lehet. Nem szabad túlértékelni az ebben rejlő lehetőségeket. Fontos az is, hogy aki a közmunkában részt vesz, ezáltal jobb helyzetbe kerüljön, mint korábban volt.

- Ez utóbbi feltétel egyelőre nem látszik a magyar programban, hiszen nincsenek hozzákapcsolva olyan programok, amelyek a foglalkoztathatóságot például képzéssel javítanák.

- Ez valóban probléma lehet, de mivel itt is sok a találgatás a tényleges tervekről, nehéz még határozott véleményt nyilvánítani.

- Ez a félév a görög pénzügyi válság kezelésével is telt. A New York Times a napokban arról írt, hogy Európa vezetetlen, a kontinens sodródik az eseményekkel, a döntésekkel csak időt nyer, de nem világos, hogy mire. Hogyan látja ezt?

- Nagyon sok igazság van ezekben a kritikákban, kár lenne tagadni. Az Európai Uniót - különösen azóta, mióta van közös valutája - szokás az Egyesült Államokhoz hasonlítani, miközben messze nem ugyanaz a gazdasági kormányzás és a pénzügy-politikai irányítás mechanizmusa. A válság idején az amerikai kormányzat intervenciós képessége óriási volt, európai kormány viszont nincs, legfeljebb közös intézmények vannak az Európai Bizottságtól az Európai Központi Bankig...

- Ez elég rosszul hangzik tudván tudva, hogy Görögországot az európai Lehman Brothersként is emlegetik a nemzetközi sajtóban.

- A metaforában van egy kis túlzás. Annyiban viszont valóban komolyan kell venni, hogy a görög válságról nagyon hamar kiderült, hogy könnyen tovább tud gyűrűzni más országokra. Ennek ellenére haladt nagyon nehezen a stabilizáció folyamata az elmúlt másfél évben. Közben ráadásul további két eurózóna-ország, Portugália és Írország is külső segítségre szorult. Az Európai Unió nagyon sokat haladt előre az új gazdasági kormányzás felépítésével, de messze nem vagyunk még a folyamat végén.

- Lesz eurózóna három év múlva is, ugyanígy, ahogyan most kinéz? Lesz még euró?

- Euró lesz, eurózóna lesz. Minden erőfeszítés - a fogyatékosságok ellenére is - arra irányul, hogy a ma ismert eurózóna is megmaradjon, ne csak az euró. Hosszú távon ennek a feltétele az, hogy a periféria országai is kellő növekedési perspektívával, potenciállal rendelkezzenek a monetáris unión belül. Az, hogy ma nem látjuk minden elemét a további válságkezelésnek, nem jelenti azt, hogy ne lenne politikai elszántság az építmény megszilárdítására.

forrás és szerző : origo.hu / Mong Attila


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG