Autó-Motor : Tüzelőanyag-cellás Mercedest vezettünk |
Tüzelőanyag-cellás Mercedest vezettünk
2011.05.31. 17:14

Két éve róják Kalifornia és Németország útjait a Mercedes tüzelőanyag-cellás egyterűi. Nem vesszük észre, mert nem ott lakunk, de ha ott laknánk, akkor meg nem hallanánk: a környezetbarát autók hidrogént isznak és vizet prédikálnak, azaz nulla az emissziójuk. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen vezettük a B-osztály F-Cell változatát.
Oszsza meg másokkal is
A tesztautó prototípus volt, de nagyszériás. Nem lehet másképp nevezni, hisz legalább 200 van belőlük, és hamarosan újabbak állnak forgalomba. Amerikában bárki lízingelheti, Európában egy-két éven belül újabb cégek vásárolnak flottájukba tüzelőanyag-cellás Mercedest. Csak ott érdemes a 800-1000 ezer dolláros havidíjat kiperkálni, ahol hidrogénkút is van, Los Angelesben 5, Berlinben 3, Hamburgban, Stuttgartban, Münchenben, Frankfurtban egy-egy helyen lehet tankolni. De van kút Hollandiában, Görögországban, Olaszországban, Svájcban, Izlandon, Ausztriában és Spanyolországban is.

Fotó: bcs
Meglepő az volt benne, hogy látszólag semmi meglepetéssel nem szolgál. Csak navigációs kijelzőn mutatott energiaáramlás, a fordulatszámmérőt helyettesítő teljesítménymérő, a hangtalan indítás jelzi, hogy különleges autóban ülünk. A környezetbarát jármű teljesen alkalmas a mindennapi használatra, energiaszükséglete átszámítva 2,8 kilogramm benzinnek felel meg. Ha forintban nézzük, már nem olyan rózsás a helyzet. A B-osztály 0,97 kilogramm hidrogént eszik átlagosan 100 kilométerenként. Németországban a hidrogén kilóját 9 euróért mérik, tehát 2444 forintból teszünk meg 100 kilométert. Ugyanennyi pénzért 6-7 liter benzint kapunk. A terv az, hogy 2015-re 5 euró alá szorítsák le a hidrogén árát.

Fotó: bcs
A szendvicspadlós építésnek köszönhetően, az utasok kényelmét semmi nem csorbítja, a padló alatt elfér az űrtechnika. Az egyik utas, egy kínai újságíró nehezen akarta megérteni, hogy minden B-osztály ilyen magas, azt hitte, csak a tüzelőanyag-cella miatt emelték meg. A tesztelt autóban lévő tüzelőanyag-cella 40 százalékkal kisebb, mint az elődmodell A-osztály F-Cellben használt, 30 százalékkal erősebb, miközben 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt.
Villanymotorjának maximális teljesítménye 100 kW/136 LE, nyomatéka 290 newtonméter. Átlagos teljesítménye 95 lóerő. Hatótávja 385-400 kilométer. A villanymotor az első tengelyt hajtja, a szervokormány és az légkondicionáló kompresszora is elektromos hajtású, ezek működtetéséről a lítium-ion akkumulátor gondoskodik. Ezt fékezési energiával töltjük, de sokszor, ha a rendszer szükségesnek tartja, a tüzelőanyag-cella is rátölt.

Fotó: bcs
A technológia nagy hátránya, hogy nehéz, a B-osztály tömege üresen 1809 kiló. Ennek ellenére jól megy az autó, nulláról száz kilométer/órás tempóra 11 másodperc alatt jut el, a nyomaték már nulla fordulattól rendelkezésre áll. Végsebessége 170 kilométer/óra.
A hidrogéntartály és a tüzelőanyag-cellák nem vesznek el helyet az autóból, továbbra is 416 literes a csomagtartó a lítium-ionos akkumulátorok ellenére. Ez utóbbi 35 kW teljesítményű és 1,4 kWh kapacitású. Az autó -25 fokos hidegben is elindul, annál alacsonyabb hőmérsékleten nem működik. Újratöltése 700 baros kútnál 3 percet vesz igénybe, 3,7 kilogramm sűrített hidrogéngáz fér a tartályba.
Műszaki adatok, további részletek az Autómenedzser.hu autósportálon
forrás és szerző : hvg.hu / Biró Csongor
Az eredeti írás itt olvasható
|