Utaznak Papcsákra
2011.04.09. 06:17
A polgármester nem hátrál, és feltárja a múlt kétes ügyeit
A korábbi kormánybiztosi és a mostani zuglói polgármesteri tevékenysége miatt érik nap mint nap támadások – állította a Magyar Hírlapnak Papcsák Ferenc fideszes polgármester, Zugló első embere. A minap életveszélyesen megfenyegették őt és családját. A helyhatóságnál tart a rendrakás, hétszáz, a korábbi vezetés alatt kötött szerződést vizsgálnak.
Oszsza meg másokkal is
– Ön büntetőfeljelentést tett és rendőri védelmet kért, miután fenyegetéseket kapott saját, illetve a polgármesteri hivatal címére. Ezekben burkoltan vagy nyíltan az ön és családja meggyilkolására utalnak. Például az MSZP-közeli Egyenlítő Tv oldalán napokig olyan hozzászólást lehetett olvasni, amelyben az ön és családja halálát ígérte ismeretlen személy egy blogbejegyzésben. Fél?
– Legfontosabb a biztonság, ezért is tettem lépéseket. Egyébként nem félek. Azt meg nem értem, hogy az MSZP és az LMP miért nem határolódik el a blogtól.
– Az önt ért támadások kinek szólnak, az elszámoltatási kormánybiztosnak vagy a polgármesternek?
– Mindkettőnek! Naponta érnek újabb és újabb támadások.
– Azt is tudni, mi volt a „gyújtópont”?
– Szerintem egy biztonsági cégnek az ITD Hungaryvel kötött szerződése, amelynek alapján az ITDH egyik volt vezetője után – aki munkaügyi perben állt a volt munkaadójával – vizsgálódott a biztonsági cég. A nyomozás során vagyonosodási helyzetét, családi és baráti kapcsolatait is kutatták, de még a volt vezető felesége – aki aktív gazdasági bíróként dolgozott – után is nyomoztak. Azóta mélyen hallgat a bírósági szervezet vezetője arról, miként lehetséges, hogy egy magáncég bemehet a bíróságra, és ott az aktákba betekinthet. A család és az ITDH mostani vezetése büntetőfeljelentést tett, amelyet a nyomozó hatóság nem tartott megalapozottnak, de az ügyészség újra elrendelte a nyomozást.
Továbbá ide sorolhatnám azt a több száz tanácsadói szerződést, amelyeket én derítettem fel, s amelyeket 2002 és 2010 között közpénzzel gazdálkodó költségvetési szervek és állami cégek kötöttek magántársaságokkal. Ezeknek az érdekhálóknak, polipszerű összefonódásoknak az értéke 12 milliárd forint volt, amiből kilencmilliárd megbízási, tanácsadási díjra ment el. Vizsgálódásaim nyomán számos PPP-projekt is felbontásra került. A moszkvai nagykövetség, a New York-i konzulátus vagy a sanghaji világkiállítás korrupciós ügyeit is én piszkáltam meg, s a munkám nyomán indult vizsgálat. A támadások másik iránya pedig a jelentős zuglói választási győzelmem miatt következett be.
– Milyen kép fogadta a XIV. kerület élén?
– Rémisztő. Azt gondoltam, hogy stabilabb és jobban működő önkormányzat fogad, s nem tesznek keresztbe a munkámnak. Például amikor a pénzügyi helyzetről tájékozódtam, s megkérdeztem az itteni szakapparátust, mennyi hitelt tudunk felvenni, azt felelték: kilencszázmillió forintot. Nem hittem el, mert hazánk hetedik–nyolcadik legnagyobb településéről beszélünk, lélekszámban és tőkeerőben.
– Már annyi hitelt vettek fel, hogy a bankok nem adnak újabbat?
– Nem. Kiderült, nem pontos tájékoztatást kaptam. Az önkormányzat hitelképességének maximális összege ugyanis tízmilliárd forint lehet.
– Támadják önt, hogy „különös” szerződéseket köt bizonyos munkákra. Miért volt erre szükség?
– Jelenleg hétszáz, a korábbi vezetés alatt kötött szerződést vizsgálunk, azokat, amelyeket kétesnek vélünk. Ezeket külsős szakemberekkel végeztetjük, hiszen gyakran belsős vagy háttérintézményi érdekeket sértünk, amelyek a szálakat csak összekevernék. Egyébként a feltárások eredményeként jelentős összegeket takarítunk meg.
– Mennyi pénz van jelenleg önnél?
– Úgy tízezer forint és a bankkártyám. De miért fontos ez?
– Mivel korábban nem tűnt fel önnek, hogy két helyről vesz fel költségtérítést, így kíváncsi voltam, tudja-e, mennyi pénz lapul a zsebében.
– Az önkormányzati testület szabja meg a térítés díját, s a hivatal utalja a pénzt. Hivatalba lépésemkor senkinek sem jutott eszébe tájékoztatni engem, bár a tiszteletdíj megállapítása külön napirendi előterjesztést igényel. És ez a korlátozás nem derült ki belőle. A számlámra pedig bontás nélkül egy tétel érkezik a parlamenttől és egy a helyhatóságtól. A parlament hivatalának ez év január végén nekem tett jelzésére sikerült azt a nyilatkozatot kitölteni, amely rendezi ezt a kérdést, és a különbözetet természetesen vissza is utaltam. Számomra nem meglepő, hogy csak olyan önkormányzatokban fordult elő ez az eset képviselőtársaimmal, amelyeknek az előző vezetése szocia¬lista volt.
A kérdést lezártnak tekintem. A jövőben törekedni fogok arra, hogy az általam irányított hivatalban olyan emberek dolgozzanak, akik értik a szakmájukat. Egyébként a kormánybiztosként kapott javadalmazásomat jótékony célokra használtam fel, például támogattam a szikszói árvízkárosultakat. A sajtónak ideje lenne, hogy a valóban súlyos ügyekkel foglalkozzon.
Például nem értem, hogy miért nem foglalkozik inkább azzal az ügyvédi megbízással az elhíresült Kulcsár-ügyben, amelyben az államot több milliárd forintnyi kár érte, s a szocialista irányítás képes volt az elmúlt nyolc évben sértetti képviseletért több mint 400 millió forintot kifizetni közpénzből. Zuglóban nem vettem és nem veszek igénybe – bár a jogszabályok szerint járna – önkormányzati mobilt, amely egy évben 1,3 millió forintot jelentene, szolgálati autót sem, nincs sofőröm, de még parkolókártyám sem.
– A házon belüli gáncsoskodás ellen mit lehet tenni?
– Meg kellett szabadulnunk a jegyzőtől. Most hozzáfogtunk a hivatal átalakításához.
– Lesznek újabb elbocsátások?
– Igen, várható racionalizálás, ennek szakmai előkészítése folyamatban van. Nem lehet úgy dolgozni, ahogy eddig egyesek tették, minden felelősség nélkül.
– Megéri ez a küzdelem?
– Azok körében szereztem sok ellenséget, akiknek gazdasági hátrányt okoztam vagy okozok azzal, hogy rendet teszek. De sok barátot is, s ezzel tartozom a település lakóinak meg magamnak is, hiszen rendpárti vagyok.
– A korábbi vezetés sosem tudta ilyen hamar elfogadni Zugló költségvetését. Hol volt a belső ellenzék?
– A sajtó gyakran azt érezteti, hogy nekem belső ellenzékem van. A Fidesz–KDNP-frakció egységes, persze ez nem jelenti azt, hogy ne lenne néha véleménykülönbség. De a testület előtt egységesek vagyunk, ami nem tetszik az ellenzéknek.
– Egyesek szerint a szociális kiadásokat megnyirbálták…
– Az önkormányzat átmeneti segélyre – ami adható nem rendszeres, de lehet ismétlődő támogatás – összesen 170 millió forintot költött évente. Jellemzően a krízishelyzetben lévő családoknak lehet adni. Azt tapasztaltam, 20–25 éves fiatalemberek is kérték és kapták ezeket a segélyeket.
– Egy olyan országban, ahol ilyen magas a munkanélküliség, ilyen nagy a szegénység, talán nem is csoda.
– Nem hiszem, hogy egy 25 éves fiatal és egy többgyermekes, beteg és állástalan házaspár krízishelyzete közé egyenlőségjelet lehet tenni. De az idősekre is több figyelemnek kell jutnia. A fiataloknak inkább munkát akarunk biztosítani, ezért létrehoztuk a Társasházkezelő és Közterület-fenntartó Kft.-t.
– Kevesebbet költenek szociális feladatokra?
– Nem csökken, csak egy része egy másik fejezetbe kerül, amelyből a közfoglalkoztatás forrását biztosítjuk.
– Mintha a belvárosból kiszorulnának a bűnözők. Ön a közelmúltban a rendőrkapitánnyal együtt járőrözött. Ez kampányfogás, amelyre legközelebb csak 2014-ben kerül sor, vagy más volt a cél?
– Havonta egyszer-kétszer razziázunk, s tartunk közbiztonsági fórumot. Célunk kiszűrni azokat a vendéglátóhelyeket, amelyek veszélyt jelentenek a közbiztonságra, a fiatalokra.
– Attól, mert a gyárigazgató nem tud hegeszteni, még lehet sikeres a termelés. Miért kell ebben a rendőrkapitánynak és önnek részt vennie?
– Valós képet szeretnénk kapni.
– Milyen más intézkedésekre került, illetve kerül sor?
– Több járőr van már a kerületben. A hajléktalankérdés megoldását is megkezdtük. A bűncselekmények szempontjából veszélyes gócpontokat pedig folyamatosan górcső alá vesszük. Zugló átvette a fővárostól a térfigyelőkamera-rendszert. A jelenlegi kilencvenes darabszámukat meg akarjuk négyszerezni.
– Miért van építési tilalom Zuglóban?
– Mérhetetlenül rossz állapotban van az építésügyi terület, a valamikori zöld Zugló városképe már csak emlék. Az előző városvezetések sok üres telket adtak el, s így sok helyütt két családi ház közé épült fel nyolc-tíz lakásos társasház. Más kerületben, városban ez úgy zajlott, hogy előírták a beruházónak, építse ki az infrastruktúrát. Nálunk volt olyan ház, ahol a mélygarázsban még a benzingőz-elvezetés sem volt megoldva, így az a földszinti lakásba jutott be. Hogy adhattak ki erre építési engedélyt?
– Lesz pláza a kerületben?
– Zugló 120 ezer ember otthona, és nincs egy központi helye. Terveink szerint a Bosnyák tér tölthetné be ezt a szerepet, ahol főtér, bevásárlóközpont, szolgáltató épület jönne létre. Terveinkhez a jelenlegi bevásárlócsarnokot átvennénk a fővárostól.
– A vitatható nyomvonalra tervezett 4-es metró – ha egyszer elkészül – meghosszabbításáért lobbizik-e?
– A jelen helyzetben erre nem lesz pénze a fővárosnak, de támogatom a megvalósítást. A kötött pályás közlekedés fejlesztése, a villamos újraindítása viszont reális alternatíva.
– Milyen lesz Zugló 2014-ben? Ha nem lehet majd egyszerre polgármester és országgyűlési képviselő, melyiket választaná?
– Remélem, a terveink megvalósulnak. Abban biztos vagyok, hogy az eredeti Zugló hangulatát sikerül visszaadnunk, s a kerület biztonságos lesz. A kérdés második felére most még nem tudok felelni, hiszen erről majd meg kell kérdeznem a település lakóit s a munkatársaimat is.
forrás és szerző : kecskemetilapok.hu / Csákó Attila
Az eredeti írás itt olvasható
|