Autó-Motor : Amerikai FIAT után jön a szerb Topolino |
Amerikai FIAT után jön a szerb Topolino
2011.02.12. 09:12

Pulóveres birodalomépítő, akinek szűk a zakó és kicsi a hazai pálya
Pápai intelmek után miniszterit is kapott a FIAT-főnök, aki közben a vetélytárs VW-konszern vezetőjének üzente, hogy az Alfa Romeo nem eladó.
Oszsza meg másokkal is
Feltámasztotta a FIAT-ot, és egyre nagyobb Chrysler-részesedéssel bővíti az olasz–amerikai autóbirodalmat, miközben hazájában több ezren tiltakoztak ellene, mert több olaszországi gyár létszámának csökkentését és bezárását tervezte. Egyelőre érvényesülnek a sötét pulóverben megjelenő főnök elképzelései, pedig az olasz FIAT-konszern vezetőjét XVI. Benedek is megfedte, amikor Marchionne gazdaságossági okokból le akarta állítani a termelést a szicíliai Termini Imeresében működő üzemben.

Sergio Marchionne
Reuters - Mario Anzuoni
Itália-szerte sztrájkokat és tiltakozásokat váltott ki Sergio Marchionne kijelentése, melyben elmondta, hogy ágazati átlagban autónkénti 1400 dollárnál magasabb előállítási költségek miatt kell bezárni a szigeten működő FIAT-üzemet. Tapsot kapott viszont az észak-amerikai munkásoktól a laza stílusú főnök, aki közben folyamatosan tárgyalt az olasz szakszervezetekkel, melyek más európai érdekképviseletekhez hasonlóan már sokkal engedékenyebbek a válság sokkja után. A megállapodások szerint a piaci igényekhez igazítják a termelést, ami azt jelenti, hogy a cégvezetés 120 órányi túlmunkára kötelezheti a dolgozókat, és a szakszervezetek jóváhagyása nélkül heti tizenötről tizennyolcra emelheti a műszakok számát, miközben a pihenőket napi négyről háromra csökkentik.
Közben a vetélytársak támadásai ellen is védekeznie kell: a 2018-ig világelsőségre törő VW-konszern szemet vetett a FIAT-tulajdonú Alfa Romeo és Ferrari márkákra. A J. D. Power múlt heti szakmai konferenciáján Marchionne éles hangon üzent Ferdinand Piechnek, hogy az Alfa Romeo nem eladó, addig biztosan nem, amíg ő a főnök. „Ezt már elmondtam személyesen is Piech úrnak, és ha kell, telefonon és levélben is megismétlem.” Ismerve a német cég elszántságát, vélhetően tovább bővül majd a VW AG márkakollekciója, az más kérdés, hogy mikor és milyen formában: a lehetőségek között olasz, német és svéd teherautó-márkák részvényeinek cseréje is szóba jöhet a FIAT Spa és a VW AG között.

A FIAT–Chrysler-házasság első gyermeke, a mexikói Dodge-üzemben gyártott Freemont, mely júniusban kerül az európai autószalonokba
Reuters - Mario Anzuoni
A J.D. Power San Franciscó-i rendezvényén Marchionne elmondta, hogy eltökélt a terjeszkedésben, és a jelenleg 20-ról 51 százalékra növeli részesedését a Chryslerben. A Daimler korábbi kudarca után kérdéses az európai–amerikai frigy sikere, de Marchionne bizakodó, mert szerinte a németekkel ellentétben az olaszok figyelembe veszik a két nép kultúrájának különbségét. Alkalmazkodásban pedig van tapasztalata az 58 éves olasz–kanadai állampolgárságú Marchionnének, aki tanult is és dolgozott is Észak-Amerikában.
A mostani FIAT–Chrysleregyüttműködés eredménye,hogy a meglévő észak-amerikai értékesítési és szervizhálózatot kihasználva huszonhét év után az olasz márka különösebb beruházás nélkül térhetett vissza az Egyesült Államok piacára, ahol száz szalonban kínálják modelljeit. A FIAT azzal is megtakarított négymilliárd eurót, hogy a Chrysler által fejlesztett és átszabott formájú terepjárókat és van-modelleket forgalmaz olasz jelvénnyel. Márciusban, a Genfi Autószalonon mutatja be, júniustól pedig Európában is árusítják a Freemont-modellt, mely nem más, mint egy FIAT-jelvényes Dodge Journey. Az ötméteres és hétüléses autó a Mexikó állambeli Tolucában készül olasz dízellel és amerikai benzinmotorral, első-, illetve négykerékhajtással. Ugyanott gyártják majd az észak-amerikai piacra szánt 500-as FIAT-okat is.
Marchionne tervei szerint 2014-re megkétszerezi eladásait, és hárommilliárd dolláros nyereséget termel a Chrysler, mely két éve 1,32 millió, tavaly 1,6 millió autót gyártott. Az már biztos, hogy Európában Lancia-jelvénnyel forgalmazzák majd a Chrysler 200-as és 300-as modelljeit, és Chrysler-logóval lehet Lancia Deltákat vásárolni az Egyesült Államokban. Az persze már kérdéses, hogy a jelvénycserék milyen hasznot hoznak majd a nem túl sikeres márkáknak: 2010-ben 98,5 ezer Lancia (–18 százalék) és 34 ezer Chrysler (–28 százalék) kelt el Európában. Közben más piacokon is terjeszkedik a FIAT. Saját forrásából és az Európai Beruházási Bank félmilliárd eurós támogatásából évi 200 ezer autóra növeli a kragujevaci FIAT Automobil Serbija (FAS) kapacitását. A Zastava-gyárban tavaly húszezer Punto készült, de hamarosan Topolino minire váltanak.
A héten újabb támadás érte az autó birodalomépítőt: MaurizioSacconi olasz jóléti miniszter azért támadja Marchionnét, mert az Torinóból Detroitba helyezné a FIAT–Chrysler központot.
Olaszországon kívül készülnek FIAT-ok Argentínában, Brazíliában, Dél-Afrikában és Oroszországban. A FIAT-nak vegyes vállalati és együttműködési megállapodása van a PSA Peugeot–Citroen-csoporttal, a török Tofasszal, az indiai Tatával, a kínai Cheryvel. Lengyelországi üzemében FIAT Pandák, és 500-asok mellett Ford Ka miniket gyártott, megszerezte a szerb Zastavát, Esztergomban Sediciket gyártat a Magyar Suzukival.
forrás és szerző : nol.hu / Boros Jenő
Az eredeti írás itt olvasható
|