Amikor megszólal az Örömóda
2011.02.11. 05:42

Huszonhét foglalás miatt körözött autót is találtak
Egy éve csapott le a rendőrség a sáros kocsik és körözött vezetők vadászára, azóta közösen és profi módon dolgoznak.
Oszsza meg másokkal is
Csorogva halad a külvárosi mellékutcában a fehér autó, így a takarásban lévő rendszámokat is jól látja kamerája. Más napokhoz hasonlóan ez is hozza a statisztikai átlagot: a parkoló autók öt százalékánál sípolás jelzi, hogy valami nem tiszta. Vagy a műszaki vizsga járt le, vagy más miatt tiltották ki a forgalomból a gépjárművet.

Egy autó hűlt helye: évente több ezer tulajdonos szembesül a látványnyal
Népszabadság - Teknős Miklós
A budapesti statisztikában ez akár kétszázezer autót is jelenthet, ennyi foglal el közterületet anélkül, hogy rendezve lennének okmányai, adó- és egyéb tartozásai. Valamivel kevesebbnél szólal meg az Örömóda, ami a zsarucarban azt jelzi, hogy kapás van: a kiszúrt autó lopott. Ez a zene persze nem a tolvajnak, hanem a tulajdonosnak jelent örömet.
Az elmúlt évtizedben rendőrök, polgárőrök, parkolási társaságok emberei, közterület-felügyelők, és civilek szabadidejükben szolgáltak a közel harminc autóból álló vadászflotta kötelékében. Sánta László 1132, csapata 2589 lopott kocsit talált meg. Az ezredforduló óta 3700 biztosítási valamint hitelcsalás, és négyezernél több bűncselekmény elkövetése miatt körözött, illetve forgalomból kivont gépjármű akadt fenn a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület hálójában.
Nem mellékesen több száz körözött személyt és rendszámcserés, vagy lopott rendszámmal közlekedő kocsit is sikerült felderíteniük. Átlagban egymilliós értékkel lehet számolni, hiszen volt ezek között százezer forintot érő Lada és tízmilliós BMW is, ez összesen 2,5 milliárd forintos érték, ami nem az alvilágot és a feketegazdaságot gyarapította. Tovább 3600 biztosítási és hitelcsalás miatt keresett autót is megtaláltak. Volt, amelyik parkolóban, volt amelyik kereskedésben állt, és volt amelyiket menet közben fedeztek fel, majd rendőri kísérettel vettek vissza. Sánta Lászlónak tízéves sikersorozat után kellett feladnia az autóvadászatot, de lecsapott rá a rendőrség, szerencsére.
Az ORFK szakemberei keresték meg egy éve az akkor éppen visszavonuló autóvadászt: a kényszerpihenő oka az volt, hogy a működtető alapítvány forrása kiapadt. A profik felismerték a vadászat jelentőségét, és a Bűnügyi Főigazgatóságra hívták Sánta Lászlót. Azóta alakulóban az autóvadász szekció, melynek szolgálatára komoly igény van valamennyi megye bűnüldözési részlegétől is, hiszen járműlopások elleni küzdelem a bűnüldözés fontos részévé vált. Az alap a tízéves tapasztalat és a kipróbált technika: a rendszámfelismerő rendszer mögötti műszaki és emberi háttér már nemcsak a sáros járművek, hanem körözött személyek megtalálását, és más bűncselekmények felderítését is segíti.
A dráguló üzemanyag és a humán források jobb kihasználása miatt ésszerűen kell a munkamódszert, és a mobil járőrözés mellett erősíteni kell a stabil fi gyelőpontos tevékenységet. A nagyobb városok forgalmas csomópontjain mikrobuszba telepített technikával és a tetőre épített térfigyelő és rendszámfelismerő kamerákkal szűrnék ki a lopott, vagy más bűncselekmények miatt keresett gépjárműveket.

Az ilyen akció során négy-öt nap alatt egy helyen akár több százezer autó szűrését jelenti, ezzel az is felmérhető, hogy hová érdemes állandó ellenőrző kamerákat telepíteni. Sánta László szerint az autóvadász csapatnak köszönhető, hogy kevesebb bűncselekmény céljára lopott autót pihentetnek Budapesten, így megnehezítették a bűnözők dolgát azzal, hogy kijjebb szorultak.
Nem kevés finanszírozási csalásban érintett autót találtak meg a vadászok Romániában, volt olyan nap, amikor egyszerre hetet. A forgalomból kitiltott járművek között is egyre többnek nem törlesztik a hitelét, sokat terhel bírósági végrehajtás vagy APEH-tiltás, egy ötödáron, pontosan 900 ezer foirntért kínált Mercedesre huszonhét foglalás volt bejegyezve.
forrás és szerző : nol.hu / Boros Jenő
Az eredeti írás itt olvasható
|