KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Vélemények innen-onnan
Vélemények innen-onnan : Két történet a Fideszről

Két történet a Fideszről

  2010.12.07. 05:43

 

Hosszabb távon, a jogbiztonság szempontjából beláthatatlanok a következmények. Ráadásul mintha a Fidesz végig sem gondolta volna, hogy mivel járhat a döntése, amelynek indokaként egyetlen elvi szinten komolyan vehető érv sem hangzott még el politikusai részéről. Ez pedig azért is érthetetlen, mert a Fidesz néhány hónap múlva új alkotmányt kíván adni az országnak, ami normális esetben feltételezné, hogy a párt nevében megszólalók alkotmányjogi kérdésekben legalább a felkészültség látszatát képesek kelteni. Ennek azonban nyoma sem volt az elmúlt hetekben.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

1988. március 30-án 37 fiatal értelmiségi megalapította a Fideszt. Egy héttel később a rendőrség öt alapítót (Andrási Miklóst, Csaba Ivánt, Kövér Lászlót, Orbán Viktort és Rácz Andrást) figyelmeztetésben részesített, mondván: „tevékenységük illegális szervezet létrehozására irányul”. Erről a hírről beszámolt az akkori Magyar Hírlap is, tényként állítva, hogy a szervezet létrehozása törvényellenes volt. A Fidesz alapítói a hatalom elleni próbapernek tekintett helyreigazítási pert indítottak a lap ellen, amelyben igyekeztek kimondatni a bírósággal, hogy szervezetük létrehozása tökéletesen megfelelt az akkori alkotmány szabályainak. A Fekete Doboz Civil technikák című dokumentumfilmje megörökítette az ítélethirdetésre tartó fideszesek várakozásait, többek között Orbán Viktorét, aki azt mondta: „Két dolog történhet ma. […] Vagy nyerünk és akkor győz a jog. […] Vagy veszítünk, és akkor láthatjuk, ahogyan ez a kormány leköpi a saját jogszabályát.” A pert végül a Fidesz elveszítette, igaz, úgy, hogy a bíróság jogilag teljesen nonszensz ítéletet hozott. A Fidesz a próbaperrel megmutatta azt, hogy az önkényes hatalom – ha érdeke úgy kívánja – semmibe veszi a hatályos alkotmányt.

Napjaink – immáron demokratikus rendszerben politizáló, és demokratikus választás során hatalomra került – Fidesze mintha ugyanezt mutatná meg, csak épp ellenkező előjellel: kétharmados parlamenti többségére támaszkodva aktuálpolitikai döntéseihez igazítja a hatályos alkotmányt. Eddig nyolc módosításon vagyunk túl, ebből a legsúlyosabb az alkotmánybíróság korlátozása, amelynek elfogadásával az Országgyűlés kormánypárti többsége egyértelműen megsértette a jogállamiság értékrendjét. Nem mintha az Alkotmánybíróság szerepe eleve átgondolhatatlan lenne egy alkotmányozási folyamatban, csakhogy a Fidesz aktuális céljai érdekében, e folyamat keretein kívül vitte végig a változtatást, végképp felborítva a fennálló politikai rendszer egyensúlyát. Az Alkotmánybíróság jogköreinek szűkítése ebben a formájában gyakorlatilag azt jelenti, hogy a kormány egyes döntései felett semmiféle kontroll nem érvényesül, azaz ettől kezdődően bizonyos kérdésekben alkotmányellenes jogszabályokat lehet alkotni. Mi következik mindebből?

* Rövidtávon az, hogy az Alkotmánybíróság nem vizsgálhatja a magánnyugdíjpénztári befizetések és a pénztári vagyon elvonását, valamint a válságadók kivetését szabályozó törvényeket. A Lázár-féle javaslat első megfogalmazásától kezdődően világos, hogy a kormány számára csak ürügy a „pofátlan végkielégítések” visszaszerzése, a cél mindvégig az előbbi intézkedésekből származó bevételek bebiztosítása volt.

Hosszabb távon, a jogbiztonság szempontjából beláthatatlanok a következmények. Ráadásul mintha a Fidesz végig sem gondolta volna, hogy mivel járhat a döntése, amelynek indokaként egyetlen elvi szinten komolyan vehető érv sem hangzott még el politikusai részéről. Ez pedig azért is érthetetlen, mert a Fidesz néhány hónap múlva új alkotmányt kíván adni az országnak, ami normális esetben feltételezné, hogy a párt nevében megszólalók alkotmányjogi kérdésekben legalább a felkészültség látszatát képesek kelteni. Ennek azonban nyoma sem volt az elmúlt hetekben.

Kezdődött az egész azzal, hogy a Lázár-féle alkotmánymódosítás eredeti, írásbeli indokolása szerint – többek között – épp az alkotmánybíráskodásnak köszönhetően annyira megszilárdult napjainkra a jogállam Magyarországon, hogy „az alkotmánybíráskodás ilyen széles jogköre mára indokolatlanná vált.” Ha azonban a jogállam megszilárdulásában fontos szerepe volt az Alkotmánybíróságnak, akkor annak gyengítése nem indít-e el ellenkező irányú folyamatot? És ha nem, akkor újabban miért hangsúlyozzák a Fidesz politikusai, hogy az alkotmánymódosítás a „rendkívüli” helyzetből fakadóan csak ideiglenes, és csupán az új alkotmány elfogadásáig szól? Vagy nem is gondolta komolyan gondolta Lázár János az indítványa első benyújtásakor, hogy mára megszilárdult a jogállam, ezért állította az egyik legutóbbi vele készült interjúban azt, hogy szerinte „az 1989–90-es berendezkedés kudarchoz vezetett, és alapvető változtatásokra van szükség”? Vagy ha mégis komolyan gondolta és a Fidesz szerint megszilárdult a jogállam, akkor miért van szükség egyáltalán új alkotmányra?

Az alkotmánymódosítás mellett persze előkerült más érv is. A Fidesz megmondóemberei – azon az alapon, hogy külföldi példát mindenre és mindennek az ellenkezőjére is lehet találni – sűrűn hivatkoztak különböző nyugat-európai modellekre. Mutogattak például Nagy-Britanniára, ahol írott alkotmány sincs, vagy Hollandiára, Finnországra, ahol nem alakult ki intézményes alkotmánybíráskodás. Azt azonban már elfelejtették részletezni, hogy ezekben az országokban milyen egyéb, a kormánnyal szemben ellensúlyt képező garanciák vannak a közjogi rendszerben (a nagy-britanniai alkotmányossággal való összehasonlítás pedig egyenesen abszurd, tekintettel a teljesen eltérő hagyományokra és intézményes keretekre). A lényeg pedig éppen az, hogy a nyugat-európai demokráciákban vannak ilyen garanciák, ellenben nálunk jelenleg nincsenek.

* Ha már a nyugat-európai alkotmányos modellekre hivatkozik a Fidesz, akkor jó lenne hallani valamilyen elméletileg is megalapozott érvet arról, hogy a költségvetéssel összefüggő tárgykörben miért éppen a magántulajdon védelmétől ütötte el az Alkotmánybíróságot. Ez ugyanis teljeséggel összeegyeztethetetlen a jogállamiság nyugati felfogásával, amelynek gyökerei a politikai hatalmat és a tulajdonlást szétválasztó római jogig nyúlnak vissza. A nyugati és a keleti politikai berendezkedések egyik meghatározó különbsége éppen abban áll, hogy nyugaton a magántulajdont általában tiszteletben tartották. Ezt talán Richard Pipes amerikai történész fejezte ki a legpontosabban, amikor egy írásában úgy fogalmazott: „az európai történelem folyamán a magántulajdon szentsége jelentette a leghatékonyabb korlátot a korlátlan királyi hatalommal szemben”. Ugyanezt tanítja az európai, és benne a magyar történettudomány is, például a Fideszt megszülő szakkollégium névadója, Bibó István is, vagy Szűcs Jenő, aki azonban arra is felhívta figyelmet, hogy a Nyugat- és Kelet-Európa között fekvő és Magyarországot is magában foglaló köztes régióban a nyugati értékeket nem feltétlenül tartja tiszteletben a hatalom. (Sokadszor bizonyosodik be, mennyire igaza volt.)

Végül pedig átlátszó demagógiája ellenére is érdemes elgondolkodni a Fidesz által az alkotmánymódosítás mellett leggyakrabban felhozott érvről. Eszerint a „pofátlan végkielégítések” sértik az emberek igazságérzetét, ezért feltétlenül szükséges az alkotmány átírása, hiszen „nem az emberek igazságérzetét kell megváltoztatni, hanem azokat a régi szabályokat, amelyekbe beleütközünk”. Bámulatra méltó, hogy a Fidesz politikusai még csak bele sem pirulnak ennek a mondatnak az ismételgetésébe, miközben pontosan tudják, hogy az alkotmány részben épp az emberek igazságérzetének (vagy bármilyen más érzetének) keretek között tartására való, nem pedig ennek az ellenkezőjére.
Mindezek után az embernek már nevetni sincs kedve, amikor Lázár János a bölcs politikus pózát magár öltve kijelenti: „A napi politikai praktikák nem írhatják felül az ország hosszú távú érdekeit”. Érdemesebb Szájer Józsefet olvasni 1988-ból, aki annak az évnek a nyarán így foglalta össze a Magyar Hírlap ellen indított helyreigazítási per tanulságait: „[…] a jogállam eszméje nem jelentheti pusztán egy jogrend létét, ez az eszme nem csupán a joggal való összhangot követeli meg, hanem mércét ad magának a jog tartalmának is. […] A FIDESZ-történet is bizonyítja, hogy a jogállamiság nem pusztán jogi, hanem politikai kérdés: mennyire engedi meg a politikai hatalom, hogy a jog által kontrollálják? Ehhez azonban a jogrend kevés, szükség van a politikai ellenőrökre, a civil társadalomra, hogy kikényszerítse a jogot.”

(A szerző a Political Capital elemzője)

forrás és szerző : hirszerzo.hu / Juhász Attila


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza