| Előtérben ! : Kis ország, egy magángép: Gyurcsány és Orbán is Csányiéval repült |
Kis ország, egy magángép: Gyurcsány és Orbán is Csányiéval repült
2010.10.26. 12:59

Az OTP tulajdonában álló Air Invest Kft-től bérelte a kormány azt a repülőgépet, amivel Orbán Viktor szeptember közepén Azerbajdzsánba utazott. Az Air Investtől többször bérelt gépet korábban a kabinet Gyurcsány Ferenc utazásaihoz is - akkor a Fidesz kritizálta Gyurcsányt, most az MSZP Orbánt.
Oszsza meg másokkal is
Három cég tett ajánlatot a Külügyminisztériumnak Orbán Viktor bakui útja előtt repülőgép bérlésére – derül ki a minisztérium Hírszerzőnek megküldött tájékoztatásából. Mint ismert, a magyar kormányfő szeptember közepén utazott Varga Mihály államtitkár, Szijjártó Péter, a kormányfő személyes szóvivője, valamint Gottfried Péter külgazdasági tanácsadó és újságírók társaságában az azeri fővárosba, hogy egy gázvezeték építéséhez csatlakozzon , ami jelentősen enyhítene a beszerzési források egyoldalúságán.
Orbán Viktor útját érdekes politikai vita kísérte. Az MSZP azzal vádolta a kormányfőt, hogy miközben államcsődről és nagyon súlyos gazdasági helyzetről beszélnek fideszes politikusok, a kormány úgymond urizál, és nem sajnálja magától a luxust, olcsóbb államot akarnak megvalósítani, de a kormány bort iszik és vizet prédikál, mert "drága bútorokat vesznek, autókat bérelnek, semmi se drága, ha nekik van szükségük rá". Ugyanakkor négy éve, amikor 2006 szeptemberében Gyurcány Ferenc - szintén az Air Investtől bérelt gépen - öt millió forintért utazott Luxemburgba, Szijjártó Péter támadta , mondván, Gyurcsánynak "a jelek szerint mindent szabad".
Szállj, szállj sólyom szárnyán
Gyurcsány Ferenc ugyanakkor a blogjában állt ki utódja mellett mondván, az azeri fővárosba valószínűleg ez volt a legegyszerűbb módja az utazásnak, és magángépet bérelni ilyen alkalmakra egyáltalán nem luxus. A Külügyminisztérium tájékoztatása szerint három ajánlat érkezett a gép bérlésére: a Malév 48.5 millió forintért, az Air Partner 60 ezer euróért (16.8 millió forint), végül az Air Invest 45200 euróért (12.65 millió forint) ajánlott gépet, ez volt a legolcsóbb .
Gyurcsány egyébként akár még nosztalgiát is érezhetett az OTP tulajdonában lévő Air Invest Falcon 900 EX típusú repülője iránt, hiszen ő maga is többször utazott ezzel, amikor kormányfő volt. Utódja, Bajnai Gordon viszont egy munkatársa szerint viszont ragaszkodott hozzá, hogy ahova csak lehet, menetrendszerinti járattal menjen, ezzel időnként alaposan megnehezítve saját munkatársai dolgát is.
„Egy miniszterelnök számára a legértékesebb az idő, így egy ilyen helyre, mint Baku, az a legegyszerűbb, és a legjobb megoldás, ha bérelt géppel megy, bármennyire is luxusnak tűnhet ez az átlag választó szemében” – mondta Bajnai Gordon egyik korábbi munkatársa, aki szerint Magyarországon amúgy sincs sok lehetőség, ha ilyen kategóriás gépet szeretne bérelni a kormány: „vagy a Csányiéval mész, vagy a Leisztingerével, mert Ferihegyen általában csak ezek elérhetők. Ezen kívül bérelhetnél külföldről is, de az már eleve annyival drágább lenne, amíg idehozzák valahonnan”. Forrásunk szerint egy kormány sem teheti meg, hogy ne a lehető legolcsóbb ajánlatot válassza, hiszen az ilyen ügyeket mindig nagy sajtóérdeklődés kíséri, és nyilván a bérbeadóra is rossz fényt vetne, ha olyan kép alakulna ki róla, mint aki ilyenen próbál nyerészkedni.

Magyarországon a nemzeti légitársaságnak sincs megfelelő gépe egy kormánydelegáció utaztatásához
Fotó: Hírszerző
A bérlés esetén az is nagyon fontos szempont, hogy a gép ott várhat a reptéren készenlétben, így, ha a kormányfői program borul esetleg, akkor is el lehet utazni a lehető leghamarabb. Baku előtt például Orbán Viktor még a parlamentben beszélt napirend előtt, majd a finn kormányfővel tárgyalt, és még egy parlamenti bizottság előtt is meg kellett jelennie.
A "Hungarian Air Force One"
Adódik persze még egy lehetőség – amit viszonylag sok országban alkalmaznak –, nevezetesen, hogy a légierő egyik gépét használják protokoll célokra is. Magyarország ebből a szempontból sajátos helyzetben van: a Magyar Honvédség erre a célra ugyanis egy ősöreg Antonov 26-os „madarat” tud felajánlani. Ezzel a hírszerző munkatársának is volt már alkalma utazni, a gép állapotát jellemzi, hogy a felszállás után takarókat osztottak ki, mert fűtés egyáltalán nem volt a fedélzeten, illetve az egyik pilóta előzőleg mindenkivel közölte, hogy a mobiltelefonokat nem kell kikapcsolni, mert a légcsavaros-dízelmotoros gépen úgysincs olyan elektronikus berendezés, amit megzavarhatnának a készülékek.
A „Hungarian Air Force One” ennek ellenére kedvelt az állami vezetők körében, Mádl Ferenc és Sólyom László is előszeretettel használta Európán belüli útjaihoz, de például Szekeres Imre is ezzel járt honvédelmi miniszterként Afganisztánba. Igaz, az út két napig is eltartott, annyiszor kellett közben leszállni és újratankolni.
forrás : hirszerzo.hu
|