Autó-Motor : Szükséges, de nem csodaszer a téli gumi |
Szükséges, de nem csodaszer a téli gumi
2010.10.26. 12:54

A múlt héten már országszerte több helyen fagypont alá süllyedt a hajnali hőmérséklet, csúszóssá váltak az utak. Ilyenkor rohanják meg az autósok a gumis műhelyeket, s akár órákat is várnak, hogy végre felkerüljenek járműveikre a téli gumik. De ilyenkor is fontos tudni: nincs abszolút biztonság, a megfelelő vezetéstechnika a téli gumi használata mellett is elengedhetetlen.
Oszsza meg másokkal is
Változatlanul javaslat-szinten "porosodik" az a KRESZ-módosítási óhaj, miszerint november 1-től március 15-éig hazánkban is legyen kötelező a téli gumi használata. A jogszabály elmaradása azt jelzi, sokan nem tulajdonítanak jelentőséget a téli gumik áldásos viselkedésének. Van, aki anyagi okokkal magyarázza a jogszabály késlekedését, mások úgy vélik, aki jól vezet, nyári gumival is uralja autóját a havas utakon. Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub humán-és közlekedésbiztonsági igazgatója sok éves tapasztalat alapján úgy véli, nem helyes az ilyen okoskodás. A téli gumi lágyabb anyagával és a kötelező 3,6 milliméteres bordamélységével sokkal biztonságosabban fekszi meg a sáros, havas, latyakos utat, mint a nyári, hiszen a hó nem tudja eltömíteni a gumiabroncs mély bordáit, a mintázat egyszerűen kinyomja a havat.
Sokféle tévhit kering a téli gumikkal kapcsolatban. Egy mostani babona szerint télen puhábban kell járni, ezért az autósok jócskán kiengednek a gyárilag előírt levegőből, pedig ezzel a kerekek labilissá válnak. A másik tévhitet a ritkán autózó emberek vallják. Szerintük, ha csupán 3-4000 kilométert gurulnak évente, teljesen felesleges gumit cserélniük. Legfeljebb négyévszakos (téli-nyári) gumit vásárolnak. A szakember szerint kevés használatnál ez is megteszi, de ez a megoldás közel sem adja meg szükséges "jósági" fokot. Az "aligautózoknak" nem árt tudniuk, az abroncs álltában is kopik, elfárad, tönkremegy. A gumis műhelyben azonnal felfedezik a romlás jeleit. Mészáros Ferenc még egy fontos dologra felhívta a figyelmet: a jégen a téli gumi is megcsúszik, tehát téli gumi használata mellett is az útviszonyoknak megfelelően kell vezetni. Nem szerencsés továbbá a téli és nyári gumik keverése (kettő ebből, kettő abból), mert a kétféle gumi másképpen viselkedik.
Tavaly még árultak kisebb autókhoz való keskeny téli gumit 6500 forintért, idén már 9000 forintnál kezdődnek az árak és egészen 50 ezer forintig is elmehetnek. Természetesen az ár a minőséget tükrözi, de a közlekedésbiztonsági igazgató leszögezte, hogy az olcsóbb gumikat sem lehet feltétlenül rossznak nevezni. Mészáros Ferenc elve: télen inkább olcsó téli gumit használjunk, mint drága nyárit.
A környező országokban kötelező
Hazánk kis területén meglepően szélsőséges az időjárás, valószínű ez az oka annak, hogy itthon nem kötelező a hólánc. A Kékesről "leláncozó" autó tulajdonosának néhány kilométer megtétele után le kellene szednie a hóláncot, mert odalenn már száraz utat talál. Más a helyzet a környező országokban. Ausztriában nem csak a kötelező téli abroncsot kérik számon, hanem számos helyen a hóláncot is. Ennek felrakására táblák hívják fel a figyelmet. Ugyanez a helyzet Szlovákiában és Szlovéniában is. Németországban például súlyos büntetést szabnak ki arra, aki a téli hónapokban autójával téli gumi nélkül közlekedik, vagy a kijelölt helyen nem teszi fel a hóláncot.
forrás : Horváth Ildikó / Népszava
|