KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

Autó-Motor

Autó-Motor : Magyar járműkülönlegességek az Oldtimer Expón

Magyar járműkülönlegességek az Oldtimer Expón

  2010.04.21. 05:58

 

Számban nem lehet felülmúlni a németeket, de idén közel ugyanakkora figyelmet követeltek maguknak a magyar járművek. A IV. Oldtimer Expo nyitónapján jártunk.

 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Vellák nevű autóról vélhetően igen kevesen hallottak, és a magyar összeszerelésű Tatrák sem igazán ismertek - ez csak két példa a honi járműipar Oldtimer Expón látható különlegességeiből. Van egy ismeretlen eredetű magyar törpeautó is, melyről csupán annyit lehet tudni, hogy 1950 tájékán készült; az egyedi felépítmény alá 1934-ből származó, kétütemű, 300 cm3-es DKW motort, Volkswagen Bogárból származó első tengelyt és vödörből kialakított üzemanyagtartályt szereltek, a betöltőnyílás kézi permetezőből származik. Szintén 1950 környékén született az előbb említett Vellák törpeautó, amely építőjéről, a nagykanizsai Vellák Józsefről kapta nevét. A 250 cm3-es NSU motor felhasználásával készített járműre konstruktőre rokkantkocsi-rendszámot szerzett, és az évek során körülbelül harmincezer kilométert tett meg vele. Későbbi tulajdonosai kezében folyamatosan romlott a gép állapota, mostani gazdája már romként vette idén márciusban.

 

Idén kétszáznál is több járművet állítottak ki. Sok a korábbi Expókon még nem látható darab
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Pajtikának hívják a Csepel Kerékpárgyár egyik háború előtti gyermekbiciklijét, a kiállított 1936-os példányt a Veterán Autó és Motor kiadója restauráltatta. A korszak másik magyar vonatkozású járműve a cikk elején érintett Unitas-Tatra. A fővárosi Unitas cég a húszas években saját előállítású gépkocsikkal kísérletezett, de ezek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. 1928-ban egyezséget kötöttek a Tatrával a márka képviseletéről, egyúttal megállapodtak a Hans Ledwinka által tervezett 12-es típus magyarországi összeszereléséről is. A budapesti vállalat 1933-ig körülbelül félezer darabot készített a Bádogtacskónak csúfolt Tatrából.

Szintén a cseh gyárhoz kapcsolódik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum "Fogjunk össze Nessiért" elnevezésű programja. A múzeum birtokában van a Tatra elődjének számító Nesselsdorfer egyik igen korai gyártmánya, egy B modell. Alig harminc darab készült az autóból, és ma ez az egyetlen példány ismert belőle. Az intézmény a jármű felújításához vár adományokat, a restaurálás tervezett költsége tízmillió forint.

Nessi két oldalán egy-egy stéher motorkerékpár áll, melyeket a hajdan igen népszerű motorvezetéses kerékpárversenyeken használtak. Egyikük BAC gyártmány 1928-ból, másikuk a Jawa gyári stéher motorja 1952-ből. Érdekes színfoltjai az Expónak, nem emlékszem, hogy valaha bemutattak volna ilyeneket.

 

Háromnegyed évszázada tűnt fel a Jaguar, akkor még csak típusnévként
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A motorkerékpároknál természetesen most is a magyarok uralják a mezőnyt: Csepelek, Danuviák, Pannóniák, szóló és oldalkocsis, sőt utánfutós kivitelben is. A különleges darabok szerelmeseinek figyelmére feltétlen igényt tart a Danuvia gyár amerikai exportra készített motorkerékpárja, melyet White néven forgalmazott az importőr, Jack White. Talán a márka feltámadását is jelképezheti, hogy a Pannonia MGTSZ egyesület a kiállítás idején darabokból épít össze egy P12-es Pannóniát. A kétkerekűek mezőnyéből említést érdemel a Veterán Autó és Motor standján kihelyezett Ryer JAP és Zanetti Bicizetta. A hagyományokhoz híven Riga- és Vespa-stand is várja a látogatókat, továbbá néhány BMW és Harley-Davidson is megtekinthető a csarnokban.

Idén is nagy hangsúlyt kapnak az évfordulós gyártmányok és típusok. Leglátványosabb a Jaguarok nagy száma, csak E-Type-ból négyet állítottak ki. A céget 1922-ben alapították, a 88-as évforduló nem adna okot különösebb ünneplésre, viszont a Jaguar név épp háromnegyed évszázada, 1935-ben jelent meg. Először típusjelzésként használták, a gyártmány ekkoriban SS nevet viselt, amely a Swallow Sidecar Company rövidítése volt. Mivel a háború után szalonképtelen volt az SS jelzés, a Jaguart előléptették márkanévvé. Még jelentősebb, százéves jubileumot ünnepel idén az Alfa Romeo, ehhez képest az Expón csak mutatóba akad egy-két példány, igaz egyik a ritka, gyönyörű vonalú Montreal.

 

A motorkerékpár-felhozatal is gazdag. Rendőrségi Pannónia P21-es
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Hatvan éve jelent meg az akkoriban AWO nevet viselő Simson gyár 425-ös típusa. A típusszám megfejtése: 4 ütem, 250 köbcentiméter. A sorozat érdekessége, hogy kardántengely közvetíti a hajtást, ami inkább a nagyobb motorokra jellemző. Harmincéves az Audi Quattro, negyven éve jött ki a Citroën a Maserati motoros luxuskupéval, az SM-mel , ugyanennyi idős az Opel Ascona és Manta. Szintén 1970-ben jelent meg a Zsiguli, de pont az első modellből, az 1200-asból nincs egy sem, van viszont 1300-as, 1500-as, nyolcezer kilométert futott 1600-as és az Oldtimer Expón rendszeresen feltűnő 1200S típusú Volán taxi is, korhű URH-val, taxaméterrel és régi pénzekkel felszerelkezve.

Hasonlóképp megszokott látvány a csarnok előtti területen a "közszolgáltató" autók bemutatója: álltak itt már katonai, tűzoltó és mentőautók, most egy nyújtott tengelytávú, mentőkocsi felépítménnyel ellátott állólámpás Mercedes, egy katonai Steyr-Puch és egy Eicher traktor képviseli a hajdan munkaeszközként használt járműveket.

A túlsó végletből, az úri passzió világából természetesen most sem maradhat el néhány Aston Martin és Rolls-Royce - köztük egy Hooper Limousine karosszériás 20/25 HP -, látható egy Ferrari, egy Shelby Cobra, a felénk igen egzotikusnak számító Lotusból pedig három is. Idén is van "celebautó": ifjabb Horthy Miklós 1936-os Wanderer W25 Roadsterében gyönyörködhetünk.

 

Ferrari 250GT. Tulajdonosa hajdan módosíttatta a karosszériát
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A "legek" között szerényen bújik meg az 1903-as De Dion-Bouton, amely öt éve részt vett az antik járművek legnevesebb versenyén, a London-Brighton futamon. Csak egyetlen évvel fiatalabb nála az osztrák tulajdonos által bemutatott, Puch 375 típusú gyönyörű motorkerékpár. Szintén az osztrákok hozták az előbb említett Lotusokat is, és felvonultatták a Ford Capri teljes sorozatát. Hasonlóképp vendégségben volt nálunk az egyik Opel Kapitän, amely a gyár kollekciójából származik. Volt néhány autó, amelyet nagyon kevesen ismertek fel, akadt például, aki az Auto Union 1000-est Bogárnak nézte, a Lotus Europát leferrarizták, az egyik Jaguart kinevezték Bentleynek, valaki pedig a Lloyd Alexandert nézte Trabantnak - igaz, utóbbi esetben legalább a lökettérfogat stimmel. A nyugatnémet Lloyd 1966-ban került Magyarországra, és mára szinte teljesen eltűnt patinás régi jármű tipikus példája. Sokat dob az Expón, hogy a csillogó luxus- és sportkocsik mellett ilyen autó is megtekinthető.

forrás : origo.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal