KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Egyenlőtlen választójogunk

Egyenlőtlen választójogunk

  2010.03.27. 06:12

 

Ezt a Fidesz is elhanyagolta...
A választókerületek között növekszik az aránytalanság. Ez az egyik legismertebb probléma azok közül, amelyek választási rendszerünket feszítik, de nemhogy megoldást nem talált rá a parlament, valójában soha nem is foglalkozott vele érdemben. Az ajánlószelvények rendszeréhez való ragaszkodással ellentétben ez nem magyarázható politikai érdekekkel, sőt! Elsősorban a Fidesz, másodsorban az MSZP hanyagolta el érdekeivel ellentétesen az alkotmányos aggályokat is felvető problémát. A Political Capital elemzésének szerzője LÁSZLÓ RÓBERT választási szakértő.

 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

A választási rendszer reformja húsz éve úgy van napirenden, hogy nincs is napirenden: látszólag mindenki hozzányúlna, ám a döntési helyzetben lévő politikai erőkben (magyarán a kétharmados parlamenti többséget összeadni képes pártokban) soha nem volt meg a szükséges akarat a változtatásra.

Ez önmagában nem is volna probléma. A híresen-hírhedten bonyolult magyar választási rendszer átfogó reformja nem sürgető – legfontosabb funkcióit betölti, az idő próbáját alapvetően kiállta. Két évtized alatt viszont nincs az az építmény, amely ne kopna meg, ha időről időre nem végzik el rajta a szükséges állagmegóvási munkálatokat. Mivel az ideiglenesnek szánt magyar választási rendszer már húsz éve szinte változatlan formában demokráciánk egyik legfontosabb tartópillére, ha egészében nem is, részeiben sürgős rekonstrukcióra szorul. A választókerületek lélekszáma közötti durva aránytalanság a legszembetűnőbb és legsúlyosabb probléma.

Mivel 1990 óta a kerülethatárok jóformán változatlanok, mára a legkisebb és a legnagyobb lélekszámú választókerület között csaknem háromszoros az eltérés (pontosan 2,75-szoros): ennyivel kisebb súlyú egy szigetszentmiklósi választó szavazata veszprémi honfitársáénál. Ez azt jelenti, hogy annak a választónak a voksa, akié egy a 27 ezerből, majd háromszor többet ér azénál, akinek a 74 ezerből jut egy szavazat.

Az Alkotmánybíróság egy 2005-ös határozatában kimondta, hogy a kétszeres eltérést meghaladó aránytalanság sérti az egyenlő választójog elvét, és 2007. június 30-ai határidővel kötelezte az Országgyűlést: biztosítson törvényi garanciát arra, hogy a választókerületek lélekszáma igazodjon a lakosságmozgásokhoz. A parlament mindmáig nem végezte el a feladatát. (Ez a példa is jól mutatja, milyen kevéssé érdekli a politikusokat az alkotmányos kötelezettség.)

A kerülethatárokat ráadásul nem is a választási eljárásról szóló törvény, hanem egy 1990-es minisztertanácsi rendelet szabályozza – az Alkotmánybíróság viszont rámutatott, hogy törvényi garanciák szükségesek ahhoz, hogy a jelenlegi aránytalanságok hosszú távon megelőzhetők legyenek. Tette ezt azért, mert jelenleg nincs adminisztratív akadálya annak, hogy a mindenkori kormány saját hatáskörben, a parlamenttel való egyeztetés nélkül rajzolja át a választási térképet. Igaz, ezt egyetlen kormány sem tette meg, aminek a legfőbb oka, hogy senki nem vállalta – a határtologatásból származó előny reményében – a közfelháborodás kockázatát.

A gond ma már nemcsak az, hogy aránytalanok a választókerületek. Az elmúlt húsz év népességmozgásai nem hagyták érintetlenül a megyék és a főváros összlakosságszámát sem – tehát az egy megyére jutó mandátumok számát is meg kellene változtatni. Két megyében több mint 12 százalékkal nőtt a lakosság száma 1990 óta, Pest megyében ez az arány több mint 34 százalék, míg Budapesten tíz százalék fölötti a csökkenés (a többi megyében tíz százalék alatti volt a migráció). Ez olyan jelentős változás, hogy az egyenlő választójog érvényesítése végett legalább 15 mandátumot kellett volna már más megyékbe csoportosítani.

Azt viszont, hogy egy megyére hány mandátum jut, a választójogi törvény szabályozza, a módosítása pedig nem megy kétharmados parlamenti egyetértés nélkül.

A kormány tehát, ha átmenetileg tompíthatná is a választókerületek közötti aránytalanságokat, megszüntetni nem tudná őket, mivel az egy megyére jutó keretszámokon nem tudna saját hatáskörben változtatni.

 

kép=

MTI-fotó

 

Az Alkotmánybíróság kötelezte a parlamentet a törvény megváltoztatására. Mindhiába Az egyszeri térképátrajzolás ráadásul nem jelentene többet félmegoldásnál. Amíg Magyarországon nem vezetik be újra a röghöz kötést, a választópolgárok mindig költözködni fognak, előidézve ezzel az újabb aránytalanságokat. Hosszú távon csak egy önálló – az Egyesült Királyságban működő Boundary Commissions intézményéhez hasonló – testület felállítása jelenthetne megoldást, amelynek feladata lenne, hogy nyolc-tíz évenként a lakosság mozgásához igazítsa a választókerületi határokat.

Felvetődik a kérdés: miért nem oldotta meg a parlament az alkotmányos problémát? Reflexszerűen vághatnánk rá: nem állt a nagy pártok érdekében. Csakhogy ez nem igaz. Először is azért nem, mert a kormánytöbbség megszerzéséért versengő minden pártnak közös politikai érdeke, hogy választási győzelme meghozza számára a legitim hatalmat. A választás körüli alkotmányos bizonytalanság semmiképp sem jó azoknak a politikai erőknek, amelyek esélyesek a győzelemre. 1998 óta a Fidesz és az MSZP mindig rendelkezett a parlamenti mandátumok kétharmadával, tehát módjukban állt volna változtatni – mégsem tették. Ehelyett azt hangoztatták, hogy kisebb parlamentre van szükség, noha jól tudták, hogy nem fognak tudni megállapodni egy új választási rendszer részleteiben. Miközben céltalanul vívták létszámháborújukat, a tényleges problémára ügyet sem vetettek, pedig sokkal több politikai hasznuk származhatott volna az alkotmányos probléma felkarolásából. Akár a Fidesz, akár az MSZP képviselte volna a kisebb parlament ügyéhez hasonló vehemenciával, a politikai ellenfél nem tudott volna kihátrálni mögüle – inkább azon mehetett volna a vita, hogy melyikük a nagyobb alkotmányvédő.

A Fidesz passzivitása azért is érthetetlen, mert ő lehetett volna a legfőbb haszonélvezője egy új választókerületi térképnek: Budapesten ma már három-hat mandátummal kevesebbet kellene kiosztani, míg Pest megyében, ahol a párt jóval erősebb, nyolc-kilenccel többet.

Igaz, a mai erőviszonyok közepette – amikor a Fidesznek nemcsak elvi esélye van az összes egyéni választókerületet megnyerni – látszólag kicsi a jelentősége a választókerületi aránytalanságnak. Holmi alkotmányos aggály nem kérdőjelezi majd meg az új kormány mögött álló társadalmi támogatottságot, mégsem tudhatjuk, távlatilag mekkora kockázatot jelent, hogy az új parlamentet az egyenlő választójog elvére fittyet hányó választókerületi beosztás szerint választjuk meg. Ennek a fenyegetettségnek az elkerülése szintén a Fidesz érdekeit szolgálta volna, nem világos, miért nem ismerték ezt föl.

 

kép=



 

A tény, hogy egyik nagy parlamenti frakcióval rendelkező párt sem vette komolyan az alkotmányos kötelezettséget, csak a politikusok szellemi lustaságával, fásultságával, politikai érdekük fel nem ismerésével magyarázható.

A választási eredményt mégsem fenyegeti megsemmisítés. Miután a PC éppen a választókerületi aránytalanságra hivatkozva nyújtott be kifogást a 2009-es ferencvárosi időközi választás névjegyzéke ellen, kiderült: bár az illetékes választási bizottságok nem vitatják az alkotmányos problémát, a hatályos jogszabályok szerint eljárva nem semmisíthetik meg a választási eredményt. Noha nem vonhatunk le egyértelmű következtetést egy időközi választáson hozott döntésből, nincs okunk feltételezni, hogy más logikát követne bármilyen fellebbviteli hatóság, ha hasonló beadvánnyal találná magát szembe.

forrás : 168ora.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!