Autó-Motor : Hómezők autói - Leniné volt a legelegánsabb sítalpas kocsi |
Hómezők autói - Leniné volt a legelegánsabb sítalpas kocsi
2009.12.25. 08:15

Használják mentésre, protokoll célokra és expedíciós utazásokra is a hómobilokat.
Téli készlettel fél óra alatt bármilyen terepjáró hernyótalpassá alakítható
Hófúvások idején a legjobb terepjáró sem képes hagyományos kerekekkel leküzdeni méteres torlaszokat, melyeken csak lánctalpasokkal lehet átmenni. Erre való a tank, ami mindenütt átvág, de nehéz, és sokat fogyaszt. Vannak könnyebb és olcsóbb hótaposók, sőt szériaautók is hójárókká alakíthatók. A Toyota már évtizede kínálja svájci ügyfeleinek a Land Cruiser LX Crawlert; a havas időszak beköszöntével fél óra alatt le lehet venni a kerekeket és felszerelni a hernyó talpas görgőket.

A kerékagyakra szerelt, húsz centiméteres átmérőjű fogaskerék hajtja a végtelenített gumi hernyótalpat, míg a többi csak a súlyelosztásban segít, és szabadon fut. Hasonló recept alapján bármilyen terepjáró átalakítható, az amerikaiaknál különösen kedvelt a Hummer, a Chevrolet Blazer meg a Ford F150¬es hernyótalpas változata. Az olasz ThreeMotard idén mutatott hasonló motorkerékpárt, melynek hátsó kerekét cserélték téli tappancsra.
A legismertebb gumihernyótalp-gyártónak, a Mattracknek Szibériában, Alaszkában és az Antarktiszon is van vevőszolgálata. A cég ismertetője szerint az eredeti kerékkel a méteres hóban a Hummer elakadt, a gumi hernyótalpas változat viszont könnyedén átgázolt, mert 2,5 négyzetméternyi területre oszlott el a tömege, így nem süllyedt el. Az átalakítókészlet ára negyvenezer dollár, ami töredéke egy hagyományos lánctalpas járműnek.
A legrégebbi és leghíresebb hómobilt Leninnek készítették: a sítalpas és lánctalpas Rolls-Royce évtizedeken át a Gorkij autómúzeumban parkolt. Henry Ford hómobilból is megpróbált tömegautót gyártani, ám az átalakított T¬modellből csak néhány tucat készült.

A legdrágább sítalpas és lánctalpas Rolls-Royce Lenint szolgálta.
Kattintson, galéria nyílik
Forrás - Nol
Nem kell mindig lánctalpat alkalmazni: a brit Jason de Carteret 2005¬ben hatkerekűvel közlekedett a Déli-sarkon: a széles ballonú Ford Ecoline mikrobusszal hatvan óra alatt 1200 kilométert tett meg, olykor mínusz 89 Celsius¬fokban, óránként 330 kilométeres szélben. A nyolchengeres, 7,3 literes, 215 lóerős teljesítményű motor nyolcszáz literes kerozintartályból táplálkozott. A brit kalandor 1992-ben ezernél több kilométert tett meg motorkerékpárral huszonnégy nap alatt az Antarktiszon.
forrás : nol.hu
|