Autó-Motor : Ha ők mondják: isteni káosz és anarchia előtt állunk |
Ha ők mondják: isteni káosz és anarchia előtt állunk
2009.10.09. 05:19

A magyar csapat versenyautója
Fotó: STOP/Pi-Zsi
Október második hétvégéjén egy egészen különleges eseménynek lehetünk szemtanúi: a tavalyi sikereken felbuzdulva idén ismét megrendezik a tizenkét órás autóversenyt a Hungaroringen, amelynek hangulata a belső emberek szerint leginkább az isteni káosz és az anarchia teljes egyvelegéhez hasonlítható.
Több millió néző, több száz versenyző, rengeteg csapat, számtalan kihegyezett sportautó, és egyetlen cél. Erről szól röviden az a két napos őrület, amelynek október 9-én és 10-én bárki szem- és fültanúja lehet. A mogyoródi versenypályát a világ legprofibb szerelőgárdái és pilótái veszik birtokba, hogy a pénteki időmérő edzést követően szombaton egy megállás nélkül pörgő versenyen küzdjenek meg egymással - tizenkét órán keresztül. De hogy valójában miről is szól ez az egész? Lássuk!
A Dubai 24H huszonnégy órás versenyekhez kapcsolódó "12H Hungary" elnevezésű tizenkét órás versenyt második ízben rendezik meg a Hungaroringen. A futam szombat délelőtt 10 órakor rajtol el, versenyautónként egy pilótával, és egészen 22 óráig köröznek a 4,3 kilométer hosszú pályán. A versenyhétvégén összesen tíz - hat benzines, két dízel és két egyéb - kategóriában indulnak a csapatok, amelyek egyenként 2-4 pilótát indítanak, másfél-két órás váltásban. Vagyis egy pilóta egészen addig köröz a pályán, amíg autójában elegendő üzemanyag és megfelelő állapotú gumiabroncs van, amikor is a boxba hajtva egyik társa veszi át a helyét a volán mögött. És ez így megy másfél-két óránként, fél napon keresztül.
A 24 órás sikerek után Magyarországon is
A méltán népszerű Le Mans-i futam után a világ második legnagyobb autóversenye a Nürburgringi 24 órás verseny, amelyre idén a május 23-24-i hétvégén került sor. A világ legnehezebb és legmegterhelőbb pályájaként számon tartott aszfaltcsík 25,4 kilométer hosszú, ahol a világ legnevesebb autómárkái is tesztelik új típusaikat. A május végi huszonnégy órás futamra a televíziós közvetítéseknek köszönhetően mintegy félmilliárd ember volt kíváncsi, nem számolva a helyszínen szurkoló több mint 220 ezer nézőt.

BMW 120d
Fotó: STOP/Pi-Zsi
A verseny történetében először a BMW Team Hungary with EfficientDynamics csapat négy magyar pilótával állt rajthoz egy 120d versenyautóval. A Palik László, Vida János, Walter Csaba és Wéber Gábor alkotta négyes kategóriájában az ötödik, míg összetettben az ötvenötödik helyen végzett, amely első megmérettetés révén hatalmas siker volt a csapat számára. Október 10-én ugyanez a csapat és ugyanez a gép áll majd rajthoz az ország színeiben.
Palik László, akit 2009-ben az Év Magyar Autóversenyzőjének választottak meg, a tizenkét órás verseny sajtótájékoztatóján elmondta: jóllehet, Nürburgring a világ legkeményebb pályáinak egyike, dinamikus kanyarjainak és több kilométer hosszú egyeneseinek köszönhetően fizikailag mégsem olyan megterhelő, mint a magyar pálya, amely sokkal több kormánymozgatást, fékezést és koncentrációt igényel a versenyzőktől. Amikor rákérdeztünk, hogyan jellemezné a huszonnégy órás versenysorozatot, a Dakar legeredményesebb magyar versenyzője az "isteni káosz és az anarchia teljes egyvelegeként" írta le tapasztalatait.
Versenyautók a javából
A magyar csapat egy ötajtós 120d modellel vág neki a küzdelmeknek. Az autó 2.0 literes, soros négyhengeres, turbófeltöltős dízelmotorját 245 lóerősre és 450 Nm nyomatékúra hizlalták, amelynek maximális fordulatszáma 5000 fordulat percenként. Az áttételért hat-sebességes manuális váltó felel, az úttartásról dupla kereszt-lengőkaros első, és öt lengőkaros hátsó futómű, a merevítésről pedig acélcsövekből álló bukókeret gondoskodik. Az autó tömege sofőrrel és üzemanyaggal együtt sem lépi át az 1,2 tonnás értéket. A szabályok alapján 60 literesre korlátozott üzemanyagtartály 5 literes átlagfogyasztással körülbelül 1 óra 50 perces menetekre osztja az egyes pilóták lehetőségeit, a szuper slick abroncsok azonban rendszerint korábban, 1 óra 40 perc alatt megadják magukat, tehát magától értetődő a bokszkiállás.
Október 9-10.
A versenyhétvége előtt a csapat tagjai elmondták: fárasztó és idegtépő verseny előtt állnak, amely a négy kilométeres pályán eloszló mintegy negyven autónak, a több száz megtett körnek és a tizenkét órás menetidőnek tudható be. Ezzel együtt reméljük, újabb magyar sikereknek lehetünk szemtanúi. Nemcsak mi, de bárki. A rendezvény ugyanis az időmérő edzés és a tizenkét órás verseny ideje alatt egyaránt ingyenesen lesz látogatható.
forrás : STOP
|