Autó-Motor : A kínai autó és a jövő zöldséges Mercije |
A kínai autó és a jövő zöldséges Mercije
2009.09.04. 04:46

Sportszerűtlen? – néztünk össze, amikor végül ott állt egymás mellett a két használt tesztautónak való, nagyjából egy árban. Hát igen, ebből a Mercedes nem jöhet ki jól. Gondoltuk mi.
galéria itt tekinthető meg
Öld meg a bálványod, láttam egy pólón az angol nyelvű feliratot, és én szót fogadtam. A Kia Sorento annak idején nagy kedvencem volt, ajánlottam boldog-boldogtalannak, hiába húzták rá a szájukat egyesek, hogy alváz, meg merev tengely hátul, én simán leaudiztam. Terepen ugyan elakadtam vele, mert egyrészt nem működött az önzáró differenciál, vagy nem is volt benne, csak a sajtóanyagban, de egy igen jól összerakott autónak tűnt.
Az ML Mercedes első generációján meg már a ’90-es években is csak nevettünk. Milyen peckesen és büszkén jártak egykor ezekkel! Mintha lett volna bennük (vagy tulajdonosaikban) egy fennhéjázómodul; dölyfösen, gőgösen, mint akinek direkt jól áll, hogy egy bunkó gyökér. Még tán a Passat törzsközönségénél is súlyosabb volt a klasszikus ML Mercis: egyszerre Mercedes és SUV, nahát, akkor beérkezett ember vagyok, csak tudhatok valamit. Most meg itt áll a csepeli AutoCity terepjáró/pick up sorában, a három- és négymillió forint közötti részlegen – egy 2001-es fullos ML mostanra annyiba kerül, mint egy jobban felszerelt Suzuki Swift .
Mikor múlt el az ML dicsősége? „Nem tudom, én a múlt héten láttam még egy ilyen picsát, nagyon rossz helyen parkolva, nagyon lassan elmenve, nagyon akadályozva a forgalmat, azzal a jellemző, fennhéjázó járással. És persze még meg is nézte magát a tükörben”, mereng Papp Tibi – az első generációs ML dicsősége végleg leáldozott. Viszont épp ezért lehet, hogy alkalmas volna tágas, elviselhető fogyasztású, méltányos árú családi autónak.
Az ML hátuljáról hámlik a lakk, látszik, hogy nem kente be magát rendesen napozás előtt. Haha, mi? A kilincsek környéke is jól bemattult, de az ajtók nyílnak, csukódnak. Hiába, nagy szar ez; anno Jeremy Clarkson azzal viccelődött, hogy befér az ujja a hátsó lámpa és a lökhárító közti résbe, talán ezért is lett az ML Merci utolsó, pontosabban 142. a Top Gear vevőmegelégedettségi felmérésén.

A nyitás kézenfekvő, de mire rájöttünk...
Gyenge eresztés, a Mercedes-Benz is belátta, és bár üzletileg nagy siker volt, nyilván nem bírták elviselni, hogy egyetlen típusért többet cikizi a márkát a szaksajtó, mint az addigi száz évben összesen, és kínjukban 600 millió dollárt költöttek az alabamai üzem korszerűsítésére. Ez a mienk meg biztos a grazi gyárból érkezett, ez alapban olyan korszerűnek néz ki. A motorháztetőt sem kell kitámasztani, megteszi helyettünk a két Lift-O-mat, persze csak miután nagy nehezen rájövünk, hol kell nyitni (a csillagba nyúlva).
Ez az a távolság, ami már jól áll neki
Az egész belső teret áthatja valami győzikés vadromantika: neki valószínűleg tetszene az a puffos, gyűrött bőrbetét is az ajtókon. Autónak nem annyira vészes, így bézsben kellemes, világos, nincs is rosszul összerakva, nem zörög, nem nyiszog. Mercedesnek már sajnos elég borzalmas: abszolút megértem a korabeli kritikákat – egy Mercedest Mercedesként értékel az ember, és ez Mercedesnek egyszerűen vásári. Bármelyik Mercedes után. Oké, az ezredforduló táján voltak olyan fosok a Mercedes kínálatában, mint a Vaneo, de ránézésre a belseje sokkal kulturáltabb volt.
íbr> 
Visszataszító indexkapcsoló, tampomat
Miért nem rakták be ezekbe a rendes Mercedes kapcsolókat?! Itt van ez az indexkar, hát hogy néz ez ki? Milyen érzettel kattan? Bármelyik mercis rosszul lenne tőle, ugyanakkor persze mennyire nagyon örülhettek a Mercedesnél, amikor látták, hogy Amerikában az ilyen szart is el lehet adni. Összerakottságra meg nagyjából olyan, mint az én 12 éves Toyotám, amivel egyszer felborultak, szétszedték és összerakták, így állt elő az ML-Merci-érzet.
A telefonszett mára nem olyan hatalmas extra, főleg, hogy az ősi Nokia tartó valójában le van törve, és az imádság megtartja a helyén, de csak míg el nem indulunk. Kipörgésgátló, villanyos ülés, szervó, klíma és navigáció, amihez sose volt magyar DVD-lemez. Szerencsére tudok egy helyet, ahol százvalahányezerért bármilyen kijelzőre bármilyen navi jelét rámókolják, úgyhogy akár még jól is jöhet az a nagy kijelző.

Apám, kesztyűtartó-világítás!!!
Tempomat, mindenféle légzsákok, miközben az igazi extra a LOW RANGE kapcsoló, a gombbal kapcsolható felező, ami a mai ML-ekben már közel sem alap. A luxus, vagy inkább figyelmesség további apró jelei, hogy a kesztyűtartó az utolsó néhány centin mintha valami fékezetten szervós megoldással nyílna, viccesen fordulnak ki a pohártartók, és belülről nyitható a csomagtérajtó.
Az ML ülésdöntő rendszere meglepett: egyszerű, viszonylag könnyen végrehajtható, és ami a legmeglepőbb, megoldották, hogy hátul sík rakteret kapjunk. Előre-hátra tologatható a hátsó ülés, legalábbis két állásban, elöl és hátul, és már ezeknél a korai SUV-knál meg kellett tanulnunk, a nagy tehén test nem feltétlenül jelent öt vagy akár négy kényelmes ülőhelyet. Hátul épp elférek magam mögött, de semmi több.
Úgy látszik tehát, hogy konstrukciójában nem rossz autó ez, de majd ha elindulunk velem, nyilván gyökeresen megváltozik a véleményünk.
Dizájnra a belső se rossz, csak elindulni ne kelljen
Sokat cigiztek az autóban, de a Sorentóban még többet: a Mercinek a bőr miatt inkább kártyaszoba-jellege volt, a Kia szaga inkább egy észak-koreai punkzenekar próbahelyére emlékeztet, és bizony nagy hátrány egy újautó-szagú tesztautóhoz képest. A kormány csak tengelyirányban állítható – a kortárs Fabiában speciel már mindenfelé, de ez a koreai/japán iskola. És biztos a bagószag is benne van, de én ezt a Kiát most a Merci után sokkal hitványabbnak érzem, pedig 2004-ben még hosszan áradoztam róla, hogy nahát, szinte Audi. Hát, a szintén van a hangsúly.
Sík padlót azért a Kia raktere is tud
A Kia csomagtartója látványosan kisebb, bár a Sorento csak két centivel rövidebb, tengelytávban már tíz centi a különbség. Ráadásul a hátsó tengely az merev, ami mindig a csomagtartóból veszi el a helyet, hiába írtak annak idején a sajtóanyagba multilink hátsó felfüggesztést.
A legjobban pedig a gallytörő rondítja el
A Sorento formája a megjelenés idején nagyon tetszett, igazából még mindig bejön, bár így már mintha kicsit az ML után mentek volna a tervezők. Viszont szép munkát végeztek, amit csak elrontani lehet: tesztünk óta az utcán is láttam több ilyen, fellépőkkel, gallyrácsokkal elcsúfított Sorentót. Nem tudom, miért nem néz ki jól, mert akár jól is nézhetne ki, de valamiért nem.
Hiába 2003-as a forma, most sem divatjamúlt
Ahogy kihajtunk a Sorentóval a kereskedésből, és átgurulunk a villamossíneken, pályafutásom egyik legdurvább csalódása ér: anyám, mi ez a szar?! Papp Tibi együttérzően bólogat, hogy hát igen, ilyen lehet egy kínai autó. 86 ezer kilométer alatt ennyire lepukkantak volna a lengéscsillapítók? Szörnyű. Borzalmas. Iszonyú. Ezzel kéne reklámozni a közösségi közlekedést: ennél még a legsittesebb busz is százszor finomabban fut.
V6-os kamufedél a soros négyhengeres motoron
Az egykori tesztautó szintén dízel volt, de legalább automata – ebben most kézi váltó van, egy bő golflabdányi műanyag bumszlival a végén. Nem kifejezetten rossz, de az érzet a legkevésbé sem jó. És minden kapcsoláskor az ismerős kuplét dalolja:

A középkonzol teljesen rendben van, főleg, ha nem nézzük a műfát
- Széthullok egyszer én is, kicsi tengerészem, inkább előbb, mint utóbb, sallalallala, du-du dú!
A rádiójában nincs RDS, tehát nem írja ki az állomás nevét, viszont annyi év után ismét rácsodálkozhatok, hogy a belső tükör fölött van digitális iránytű, ami a tengerszint feletti légnyomást is kijelzi, meg a napszemüvegtartó, ami zörög, de napszemüveg nem fér bele.
Annyira meggyűlöltük a Kiát a félórás próbakör alatt, hogy ekkor már biztosak voltunk benne, minden idők legrosszabb Mercedese is lazán verni fogja. Alighanem próféták vagyunk. Az ML első generációja esélyes a legszarabb Mercedes címre, bár persze ne feledkezzünk a Vaneóról, a dízel B-osztályról és a széthulló Vitókról, de az ML ott van a spiccen, ez tagadhatatlan.
És igen, így kell átmenni egy úthibán
Barátom, micsoda finom futás! A Sorento után igazi megváltás, pedig már óra szerint is plusz ötvenezer van benne, és Magyarországon amúgy se lehet elképzelni dízel Mercedest, amiben legalább egyszer valaki ne tekergette volna visszafelé a számlálót. Kezdem érteni XVI. Benedek pápát, aki még mindig az elődjének készített, ML Merci-alapokra épült pápamobilról osztja az áldást, és elutasította a VW ajánlatát, hogy majd csinálnak neki Touaregből.
íbr> 
Öt henger, dízelnek nem is szól vészesen
Tudják mit? Hát nekem se kéne! Ebben van rugózás: igen, így kell átmenni egy úthibán! Bizony, az ML megítélése kizárólag attól függ, honnan nézzük. Ha egy jó Mercedesből, akkor egyértelműen elszomorító. Egy évekkel fiatalabb Sorentóból viszont maga az elveszett paradicsom. Kurva Mercedes: ez autó, akárhogy is!
Népítélet van bőven mindkettőről – a tulajdonosok a Kiával és a Mercedesszel is elégedettek. Van, aki nem hajlandó tudomásul venni, hogy a dízel az időzített bomba anyagi végromlás-változata, és sose lehet tudni, mikorra van beállítva a detonátor. És amikor egy Merciben megdöglik a porlasztócsúcs, ami 110 ezer forint, de egy öthengeresbe ugye öt kell, és ez még csak az anyagköltség egy része, a tulajdonos talán elgondolkozik, olcsóbb-e a kisebb fogyasztás.
Az ML-népítéletek azért döntő többségben pozitívak. A Sorentóról már kevésbé lelkes kórus dalol , sokféle műszaki problémára panaszkodnak, vagy hogy a szervizben kötelező bele az aranyáron mért Shell olaj, de a tipikus bejegyzés olyan, mint ez:
„A másik két lehetőség a Volvo XC90 és a Toyota Land Cruiser volt, de azok használtan is többe kerültek, mint ez újonnan, és semmivel sem nyújtanak többet.”
|
Kia Sorento Premium CRDi 2004.03.
|
Mercedes-Benz ML 270 CDI 2001.06.
|
Tengelytáv
|
2710 mm
|
2819 mm
|
Hosszúság
|
4567 mm
|
4587 mm
|
Szélesség
|
1862 mm
|
1834 mm
|
Magasság
|
1730 mm
|
1775 mm
|
Ürtartalom, teljesítmény
|
2497 cm3, 170 LE
|
2685 cm3, 164 LE
|
Futott km
|
83 480 km
|
135 632 km
|
Ár
|
3 395 000 Ft
|
3 785 000 Ft
|
Nem nehéz a kérdés: mindketten az ML-t választanánk, ami nagy dicséret az autónak úgy, hogy egykori fő vonzereje, a presztízs már rég elpárolgott belőle. Végül is a Mercedesnek semmi lényeges baja, egyetlen kivételtől eltekintve, azt pedig maga a Mercedes embléma.
forrás : totalcar.hu
|