Rendőrvicc
2009.07.27. 05:41
A korrupciót hivatalból üldöző rendőrség többmilliárdos szabálysértési ügybe keveredett. Az ORFK traffipaxtenderén az MSZP-expénztárnok Puch László és a Kóka-rokon Lepp Gyula üzleti holdudvarát hoznák, illetve hozták volna helyzetbe - noha nem "kormánypárti" cégek adták a legjobb ajánlatot.
A Közbeszerzési Döntőbizottság július 10-én megtiltotta az Országos Rendőrfőkapitányságnak, hogy szerződést kössön a magyar közúthálózat 600 pontján telepítendő sebességmérőrendszer üzemeltetésére kiírt tender nyugat- és kelet-magyarországi nyerteseivel, miután a testület úgy ítélte meg, sérülhetett a pályázat tisztasága.
Efféle határozatokat persze tucatszám hoz a döntőbizottság, ám az már nem szokványos, hogy egy 7 milliárd forint összértékű üzlet két legnagyobb kedvezményezettjét, a három év alatt 2,85 milliárdnyi közpénzt remélő Budapest Mikroelektronika Zrt.-t, illetve a 2,78 milliárdra váró Getronics Magyarország Kft.-t egyaránt távol tartsák - ha időlegesen is - az évtized lehetőségétől. És persze az sem gyakori, hogy épp a korrupció üldözésére szakosodott rendőri vezetést kapják szabálysértésen - az egyszeri polgárok kordában tartására alkalmas traffipaxok beszerzése közben.
Az "ilyen még nem volt" érzést tovább fokozza, hogy valójában a világ eddigi legnagyobb radarkontrollügyletéről van szó; soha ennyi sebességmérőt nem rendelt még hatóság egy csomagban. Pláne igaz ez az állítás, ha hozzátesszük: az ORFK a 600 közúti keresztmetszet mellett 31 sztrádazugba is új traffipaxokat készül telepíttetni. Az autópályás tendernél ugyanakkor még az eredményhirdetés ideje sem jött el, minthogy a Közbeszerzési Döntőbizottságnak itt menet közben kellett beavatkoznia - miután jogellenesen zártak ki ajánlattevőket.
Üzleti koalíció
A Draskovics Tibor vezette rendészeti tárca szoros felügyeletével bonyolított sebességmérő-kihelyezési programnak tehát egyelőre két "majdnem győztese" van. S hogy miért lejthetett a pálya épp a fenti két cég felé? Bár a 241 darab nyugat-magyarországi ellenőrzőpont üzemeltetését elnyerő Budapest Mikroelektronika Zrt. olyan műszerrel pályázott, amit korábban - kis túlzással - senki sem használt élesben, mégis számos érv szolgálhatott e társaság helyzetbe hozása mellett. Mindenekelőtt, hogy a vállalat egyik közvetett tulajdonosa és "lobbiarca" az a Wéber János, aki az utóbbi években az ORFK és a honvédség legnagyobb kellékbeszállítójává nőtte ki magát. (A szintén Wéber-fennhatóság alatt álló Combat Kereskedelmi Kft. biztosítja például a közterületi oszlatásokhoz használt gránátvetőket, paprikaspray-t és testvédő eszközöket.)
Szakmai körökben azt is illik tudni a rendőrség terrorelhárító szolgálatától leszerelt üzletemberről, hogy ügyvéd feleségét, Wéber Juditot az MSZP központi hivatala gyakran juttatja ilyen-olyan megbízásokhoz (2004-ben Medgyessy Péter miniszterelnök egyenesen az Országos Rádió- és Televíziótestület élére jelölte, sikertelenül). Wéber János pedig nem más, mint az MSZP-expénztárnok, mai pártigazgató Puch László "gyermekkori jó barátja" - legalábbis ha hinni lehet a Népszabadság 2006-os értesülésének.
Noha sokáig közhelyszámba ment, hogy Puch és a gazdasági tárcát egykor irányító Kóka János konfliktust konfliktusra halmoz, a mostani traffipaxbeszerzés épp arra szolgáltat példát, hogy az MSZP- és az SZDSZ-közeli üzleti egységek máig összeérnek. A holland hátterű Getronics Magyarország Kft. eddig azzal vétette észre magát, hogy bár 2007-ben több alvállalkozói szerződés is kötötte a Kóka János miniszteriális felügyelete alá vont Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt.-hez, szponzorként bátran megjelent a szabad demokrata politikus sógorának szépségversenyein és vitorlásregattáin. (Lepp Gyula többi ÁAK-partner támogatójáról lásd keretes írásunkat.)
A Getronics ilyen előjáték után nevezett be 2009 elején a sebességmérő-pályázatra - ahol végül 214 darab kelet-magyarországi radarpont telepítésének jogát nyerte el. A nemzetközi informatikai cég viszont nem saját fejlesztésű "kütyüt" ajánlott az ORFK figyelmébe, hanem ugyancsak a Budapest Mikroelektronika traffipaxát. Összességében tehát hét-hét keleti és nyugati megye akad, ahol Wéberékre bízta magát a rendőrség - és nincs kizárva, hogy a sztrádákra is ez a műszer kerül, ha az ÁAK-Getronics-Sagem-Budapest Mikroelektronika-koalíció nyeri a még lezáratlan gyorsforgalmi tendert (lásd térképünket).
Vesztett a győztes
A Wéber-henger azonban - meglepetésre - Közép-Magyarországon elakadt. A Közbeszerzési Döntőbizottság itt nem is tiltotta meg a szerződéskötést, így Fejér, Heves, Komárom-Esztergom, Nógrád és Pest megyében Pintér Sándor, az Orbán-kormány belügyminisztere, pontosabban az általa jegyzett Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. helyezheti ki a német Robot GmbH traffipaxait. Ezt látva a bennfentesek rögtön összpárti leosztásra gondoltak, ahol a "fideszesek" is kaptak néhány falatot - hogy ne nyissák ki a szájukat. Ám az 1,4 milliárdra jogosult Civil vesztesnek érezte magát, és hat nappal a július 3-i eredményhirdetés után "betámadta" a nyugati és a keleti pályázatot.
A Pintércéget ugyanis - bár e két országrészre szintén a legkedvezőbb ajánlatot adta - "kirívóan alacsony ár" miatt kizárták a versenyből. Ez volt az a pont, ahol bohózatba fulladt a közbeszerzés: a Civil az öt középső megyében havi 270 ezer forintért vállalta egy-egy traffipax működtetését, a távolabbi országrészekben pedig 298 ezret kért volna - mégsem a 270 ezres, hanem az ennél 28 ezer forinttal magasabb ajánlatot minősítette az ORFK "kirívóan alacsonynak", azaz kizárásra méltónak.

Miért jobb a bérlet?
Aligha csoda tehát, hogy a döntőbizottság "tisztaságfelelősei" rögvest jogorvoslati eljárást indítottak (amelynek két héten belül lehet eredménye). A közbeszerzési kiírás ugyanis nem szólt arról, hogy egy pályázó kizárólag egy térségben nyerhet, arról pedig pláne nem, hogy a Civil-féle olcsó árut eleve száműzni kell 14 megyéből (ezzel mintegy 740 milliós kárt okozva az államnak).
Emellett persze más módon is sérülhetett az egyenlő versenyfeltételek elve; a rendőrség nem tette kötelezővé például, hogy minden ajánlattevő bevonja alvállalkozóként a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t - noha az állami közútkezelő engedélyezési jogkörrel rendelkezik a radartelepítések tekintetében, nélküle lényegében sem az ORFK, sem a magánberuházók nem "ficánkolhatnak". A Közút szerződtetése csak a Budapest Mikroelektronikának jutott eszébe - így viszont lehetőség nyílik arra, hogy a műszerkihelyezési költségek esetleges lenyelésével maga az állam spóroljon a Wéber-cégnek.
A ma botránya azonban részben a múlt abszurditásaiból származik - álljon itt hát egy röpke visszatekintés. A szakemberek egyként vallják a "sok traffipax, kevesebb baleset" axiómát, ami az úgynevezett objektív felelősség tavalyi bevezetésével (tehát, hogy a közlekedési előírások áthágásakor automatikusan a jármű üzembentartóját büntetik) a gyakorlatba is átültethetővé vált. Lett értelme sebességmérőket telepíteni, többé nem számít ugyanis, hogy valójában ki vezette az autót, illetve hogy a gépkocsi-tulajdonos hajlandó-e nyilatkozni a tényleges szabálysértőről.
Rendőrségi forrásaink szerint az ORFK hozzávetőlegesen 4 milliárd forintból meg tudta volna vásárolni a 600 darab radarállomást, ám a rendészeti minisztérium - rövid távú költségvetési szempontok miatt - ragaszkodott a magán- és a közszféra együttműködéséhez, az úgynevezett PPP-bérlethez. Ez esetünkben annyit tesz, hogy az állam három éven keresztül körülbelül 7 milliárd forintos bérleti díjat fizet majd a közbeszerzés győzteseinek (ennek fedezetéül a befolyt bírságokat szánja), de a "pénzbeszedő automaták" a futamidő végére sem kerülnek az ORFK tulajdonába.
Ugyancsak rendőri felsővezetőktől tudjuk, hogy annak is megfelelő visszatartó ereje lenne, ha összesen 150 traffipaxot vásárolhatnának - s ezeket hónapról hónapra más elosztásban helyeznék el a 600 út menti kaszniban. Utóbbi mindössze kétmilliárdnyi közpénzt emésztene fel - és a bírságokból néhány hónap alatt behozná az árát. Az ésszerűséggel szemben tehát a PPP-modell és a mindenáron elköltendő 7 milliárd, valamint a Budapest Mikroelektronika Zrt. érdekei állnak. A főszereplők épp csak a Közbeszerzési Döntőbizottsággal nem számoltak...
Cégmutató
A Puch László köreibe tartozó Wéber-házaspár érdekeltségei Combat Kereskedelmi Kft.
A Wéber János által irányított cégek legjelentősebbje. A rendőrségi, honvédségi beszállítóként ismert kft. 62,5 százalékát ellenőrzi a mohácsi születésű Wéber, a 37,5 százalékos üzletrész Székely Herberté. A társaság tulajdonosai között az 1992-es alapítás után egy időre feltűnt a lánycsóki illetőségű Németh Árpád is - ami csak azért érdemel említést, mert Puch László is e Baranya megyei községben "van otthon".
Budapest Mikroelektronika Zrt.
A traffipaxtender legnagyobb nyertese. Ha a Közbeszerzési Döntőbizottság nem semmisíti meg az ORFK döntését, Nyugat-Magyarországon e társaság lesz jogosult a sebességmérő-rendszerek üzemeltetésére, ráadásul a Kelet-Magyarországért felelős Getronics is a Budapest Mikroelektronika műszereivel pályázott. A 2007-ben 1,82 milliárd, 2008-ban pedig 466 millió forintos árbevételt produkáló cégben 26 százalékos részesedése van a Wéber János és Wéber Judit tulajdonában álló Viaport Kft.-nek.
Media Magnet Médiaügynökség Kft.
Ennek a cégnek a BKV munkaóránként átlagosan 80-90 ezer forintot fizetett, hogy a közlekedési vállalat alaptevékenységéhez a legkevésbé sem illeszkedő kommunikációs tanulmányokat készítsen 2007. június 20. és július 31. között (Heti Válasz, 2008. április 3.) A társaság kétharmad részben Wéber Judit tulajdona.
Rózsakert Ház Ingatlanforgalmazó Kft.
Az erzsébetvárosi ingatlanpanamában érintett cégben közel 30 százalékos tulajdonrésze van annak a panamai bejegyzésű Langton Holdings S. A. nevű offshore társaságnak, amit Magyarországon a Wéber család képvisel.
Olyan ÁAK-partnerek, amelyek Lepp Gyula versenyeit is szponzorálják
Cardnet Kártyarendszerek és -szolgáltatások Zrt.
A Kóka János által még gazdasági miniszterként felügyelt Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. üzleti partnerei közül e cég áll a legközelebb Lepp Gyulához. A ciprusi tulajdonban álló, de "minden ízében" a Kóka-sógorhoz köthető vállalkozás sztrádamatrica-értékesítésben segédkezik az államnak, emellett időről időre szponzorálja a Kenese Marina Port egyesületet jegyző Lepp vitorlásversenyeit (Heti Válasz, 2007. április 5.).
Getronics Magyarország Kft.
A traffipaxtender kelet-magyarországi nyertese. Emellett az ÁAK állandó informatikai alvállalkozója (a Budapest Mikroelektronikával együttműködve), a kenesei vitorlásregatták és az ugyancsak Lepp-tulajdonú Magyarország Szépe Kft. versenyeinek korábbi szponzora. A Getronics Magyarországot egykor az a Suba Péter fémjelezte, aki régebben Kókaék Elender nevű cégében üzletágirányítóként tevékenykedett. Sagem Magyarország Kft.
Az ÁAK és a Getronics gyakori partnere - lehetséges, hogy hamarosan a traffipaxüzemeltetésben is. Ez a cég idén is támogatja a Lepp-féle vitorlásregattákat.
forrás : hetivalasz.hu
|