KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Kinek kell három és fél millió hektó magyar bor?

Kinek kell három és fél millió hektó magyar bor?

  2009.06.02. 06:08

Magyarországon évente úgy 3,5 millió hektoliter bor készül, aminek 70 százalékát mi magunk eresztjük le a torkunkon. Az utóbbi években azonban növekszik az import is, ami eléri az évi 200-400 ezer hektolitert. Ha a borászaink nem akarnak visszafejleszteni, akkor szükség van a magyar bor vásárlásának ösztönzésére itthon és külföldön egyaránt. Ez pedig hatékony marketingstratégiát kíván. Megnéztük, miféle elképzelések vannak a magyar bor jobb eladására.

 


„Soha nem kínálkozott jobb alkalom megismerni a magyar borokat, mint most, hiszen ötven veszendőbe ment év és két évtizednyi erőfeszítés után Magyarország ismét felfedezte saját gazdag borászati örökségét. A magyarok nemcsak arra képesek, hogy kiemelkedjenek a tömegből boraik karaktere és minősége által, hanem arra is, hogy megfeleljenek az értéket kereső ínyencek minden kívánságának is.” Többek között ilyen szép szavakkal jelentette be a brit The Drinks Business szakfolyóirat szerkesztője, Gabriel Savage a lap magyar borászattal foglalkozó mellékletét.

S bár a britek egy része mostanában jókat gondol a magyar borokról, s a hazai bortermelés kétségkívül megújult, a termékek jelentős része kiváló vagy megállja a helyét, a magyar borászat mégis versenyhátrányban van a nemzetközi piacokon, mert az ebben az ágazatban oly meghatározó marketingben hatalmas a lemaradásunk. A változásra csak azután nyílott meg a lehetőség, hogy a 2007 tavaszán módosított bortörvény alapján a hazai árutermelő borászatok által befizetett forgalomba hozatali járulék 60 százaléka, évente mintegy 750 millió forint fordítható közösségi bormarketingre. A következő lépés a közösségi bormarketing-stratégia kidolgozása volt, amelyet nemrégiben véglegesítettek és fogadtak el a hazai borászati szakmai szervezetek. A Magyar Bormarketing Kht . vezetésével létrehozott stratégia országos, regionális és külpiaci lépéseket, teendőket is előirányoz.

 

kép=

A Vylyan borgazdaság barrique-pincéje Kisharsányban. Megmutatni az országnak és a világnak

 

A stratégia legfontosabb célja, hogy megteremtse a magyar bort (idehaza és külföldön) mint márkát, s a kereskedők, végül pedig a vásárlók szemében is a minőségének megfelelően a világ legjobbjai közé emelje. A hazai adottságok és a hazai fajták révén megvan a lehetősége, hogy vonzó kínálattal jelenjünk meg a világ fontos borpiacain. Ehhez azonban ki kell alakítani a magyar bor egységes imázsát. Ez nem lesz könnyű, ugyanis a magyar bortermelés a sok borvidék és -fajta miatt tarka-barka (s persze ez gazdagságának forrása is), ráadásul az egyes régiók nem sok hajlandóságot mutattak eddig az együttműködésre, sőt, elég sok volt az ellentét, mindenki a saját regionális elképzeléseit erőltette. A szétszabdalt termelés miatt pedig már nem a jó minőség, hanem az egyes termékekből előállított alacsony mennyiség vált a piaci terjeszkedés akadályává.

Ez a borászati ágazat fejlődését eddig nem zavarta túlságosan, hiszen a megtermelt bor 70 százalékát belföldön értékesítették. Ezért érthető, hogy az új marketingstratégia fontos eleme a magyar borkultúra fejlesztése és a fogyasztásösztönzés. A Magyar Bormarketing Kht. irányításával tavaly készült fogyasztási szokásokat feltáró kutatás kiderítette, hogy szükség van a minőségi bor fogyasztásának ösztönzésére, a fogyasztási alkalmak körének bővítésére, a motivációk meghatározására és megerősítésére, a helyszínek számának gyarapítására, s az új fogyasztók megnyerésére. Ez annyit jelent, hogy a borfogyasztást egyre távolabb kell vinni a puszta alkoholbevitel gondolatától és gyakorlatától, s egyre inkább a mindennapi kultúra részévé kell tenni. Kevés ugyanis az igényes magyar borfogyasztó, többek között azért is, mert a borral kapcsolatos ismeretek nem jutnak el a nagyközönséghez. Amíg egy műszaki berendezés vásárlásakor mérlegelni lehet a márka ismertségét, a technikai paramétereket (képátlót, tárolókapacitást, felbontást, sebességet stb.), garanciális feltételeket, addig egy palack bornál a márka viszonylag vagy teljesen ismeretlen, a minőségi paraméterek ismeretlenek és összehasonlíthatatlanok a legtöbb vásárló számára. Ezért az ár/érték-arányt sem képesek mérlegelni, s marad az ár, legfeljebb a palack és a címke megjelenése alapján történő választás. A potenciális vásárlók kiművelésében ezért hatalmas kiaknázatlan lehetőségek vannak.

(Zárójelben meg kell jegyezni, hogy a bor nemcsak másik borokkal, hanem más italfajtákkal is versenyez. S vesztésre áll. Miközben a magyar közösségi bormarketingre összesen 750 millió forint jut, addig például a sörreklámokra egyetlen kampányban fordítanak ennyit, méghozzá koncentráltan.)

Erősségek és gyengeség - borturizmus, export, kultúra

Az elfogadott marketingstratégia kulcseleme a borturizmus fejlesztésének támogatása. Ezzel ugyanis növelhető a pincénél történő értékesítés aránya. Felmérések szerint a hagyományos bortermelő országokban ez akár 30 százalék is lehet, míg nálunk 10 százalék körül mozog. Márpedig a pincénél való eladáskor az árbevétel sokkal nagyobb része marad a termelőnél, mint más kereskedelmi csatornák esetében. Továbbá azoknak a termelőknek is javulnak az értékesítési lehetőségei, akiknek borai márkátlanság, mennyiségi problémák, rossz alkupozíció vagy a túl szigorú feltételek miatt nem jelenhetnek meg a kereskedelmi láncok kínálatában. Az EU támogatja a borturizmus fejlesztését, így ebbe érdemes is befektetni.

Az elmúlt években mind mennyiségben, mind pedig értékben csökkent a magyar bor exportja. Ez nyilván összefügg azzal, hogy a világ borkereskedelme is visszaesett . A kiviteli trend megfordítására megvan a lehetőség, hiszen rendelkezésre állnak Magyarországon azok a szőlőfajták és megfelelő minőségű bortermékek, amelyek keresettek a világpiacon, s az egyediségük miatt különböznek a tömegtermékektől.

 

kép=

© Magyar Bormarketing Kht.

 

A Magyar Bormarketing Kht. elemzése a borágazat erősségeiről és gyengeségeiről fontos alapadatokat szolgáltatott. Az erősségek a következők. Széles a termékpaletta, s megvannak a borkülönlegességeink. A világpiac számára felfedezetlen fajtákkal, egyedi, markáns karakterű termékekkel tudunk kiállni. Elismerten Magyarországon termelik a régió legjobb borait, jelentős a belföldi fogyasztás, s a hazai fogyasztás szerkezete mindinkább a minőségi igények megjelenését mutatja. Növekednek a belföldi árak, erősödik a borturizmus s a termelői háttér. További lehetőségeket tartogat, ha néhány különleges szőlőfajtánkban (kéknyelűben, kékfrankosban, kadarkában, hárslevelűben stb.) rejlő potenciált kiaknázzuk. Nagy lehetőségeink vannak a borturizmusban, a közös magyar bormárka (Wines of Hungary) megteremtésében, a borkultúra fejlesztésében, illetve a bor magyar referenciatermékké fejlesztésében.

Ugyanakkor számos gyengeséget is feltártak. Javul, de alacsony színvonalú a fogyasztási kultúra. A borvidékek és borrégiók közötti nézetkülönbségek és az egyedi utak erőltetése megnehezíti, hogy a magyar bor egységes arculattal jelenjék meg a külpiacokon. Gyakran nem a minőség, hanem az elégtelen megtermelt mennyiség akadályozza meg, hogy jól fizető piacokra belépjünk. Gyenge vagy hiányzik a kommunikáció, korlátozottak az eszközök, gyenge az érdekérvényesítési képesség, kevés az ilyen célokra fordítható forrás. Ront a helyzeten, hogy a magyar termékeket regionális ellenszenv övezi. A szélesebb piacokon pedig az ismeretlenség és az el nem ismertség akadályozza, hogy a magyar borok a minőségüknek megfelelő pozíciót tölthessenek be. Végül hiányzik az ágazati stratégia, a minőségellenőrzési rendszer pedig gyenge. Emellett fenyeget a szürkegazdaság térhódítása, illetve a nagy áruházláncok túlsúlyossá válása, amelyek kínálatában fontos szerepet játszó olcsó importborok erodálhatják a magyar termelők hazai piacát.

A belföldi bormarketing-stratégia legfontosabb célja, hogy új tudással lássa el a magyar fogyasztókat, megismertesse a különböző ízeket, termékfajtákat, s megmutassa, mit és mikor érdemes fogyasztani. Az üzenet végső soron azt, hogy „magyar bort mindenkor”. Mert – vélik a stratégia kialakítói – minden pillanat alkalmat ad a borfogyasztásra, s minden pillanatra van magyar bor, s a bor sokszínűsége miatt minden helyzetben képes értéket közvetíteni. Ez az üzenet már csak azért is fontos, mert a kutatások azt mutatják, hogy a magyarok többsége passzívan áll a bor fogyasztásához, aminek a legfőbb oka, hogy a borral kapcsolatos tudás nem tartozik a szükségesnek vélt kulturális ismeretek körébe. A borral szembeni bizonytalanság pedig bizalmatlanságot eredményez. E helyzet megváltoztatására az egyik legfontosabb eszköznek egy interaktív online tudástár létrehozását tartják a szakemberek, amely a borokkal kapcsolatos legkülönfélébb ismeretek mellett az egyéni tapasztalatok összegyűjtését és kicserélését, illetve közösség építését is lehetővé teszi.

Mit üzen a magyar bor?

Mit üzenhet a magyar borászat a hazai fogyasztóknak? Regionális feladatok, avagy irány az egységes minőség és arculat. A regionális marketingprogramok különösen fontosak, hiszen a borvidéki és borrégiós márkanevek meghatározása, tartalmuk tisztázása, elkülönítése hierarchiájuk felépítése, imázsuk kialakítása és megerősítése nagyon fontos szerepet játszhat az értékesítésben. Emellett össze kell hangolni a borvidéki és borrégiós stratégiákat. Szükség van az egyes vidékekre jellemző borok és borkultúra egységes népszerűsítésére, a borturizmus fejlesztésére, s a helyi vendéglátásában a helyi borok jelenlétének erősítésére.

Kiemelten fontos az eredetvédelem (DHC) meghonosítására. Hiszen az eredetvédelmi szabályok idővel átvehetik egy-egy régióban a borvidékek szerepét, ami a területi lehatárolás mellett további megkülönböztető és minőségi feltételeket írhatnak elő. Így megoldható, hogy az azonos területről származó és azonos fajta borok minőségében ne legyenek nagy különbségek, hiszen ezt a marketing szinte egyáltalán nem tudja kezelni.

 

kép=

© Magyar Bormarketing Kht.

 

Mit üzennek a magyar borok a nemzetközi fogyasztóknak? A külpiaci stratégia célja, hogy visszaszerezzük az elveszített piacokat, illetve újakon való megjelenéssel 2013-ra 800 ezer hektó bort exportáljunk (1,1 euró/liter ár mellett) 88 millió euró értékben. Ahhoz azonban, hogy e kívánatos átlagárat el lehessen érni, a magyar bor imázsának javítására van szükség, hiszen a jól fizető piacokra e nélkül be sem lehet jutni. Ezért a következő öt évben a legfontosabb a magyar borok közös identitásának, imázsának kialakítása. Ez ugyanis hosszú távon minden magyar bornak támogatást ad az értékesítésben, hitelesítve és azonosíthatóvá téve őket. A minőségi borok piacra juttatása nem csak azért fontos, hogy a közös Wines of Hungary márka értéke magas legyen, hanem mert e termékcsoport prezentálja leginkább azokat a tulajdonságokat, amelyekben a magyar borok versenyképesek. Továbbá ez a szegmens bővül a legdinamikusabban, s a piaci esélyek itt a legnagyobbak. Az erőfeszítéseket területileg sem érdemes szétaprózni. Az olyan nagy piacokon, mint az Egyesült Államok vagy Kelet-Ázsia, vannak ugyan értékesítési eredmények, de nehéz megbirkózni a mennyiségi igényekkel. Európa viszont könnyebben meghódítható. A visegrádi régióban Csehország és Lengyelország, illetve az Európai Unióban Nagy-Britannia, Hollandia és Svédország igen jó esélyeket kínál.

 

kép=

© Magyar Bormarketing Kht.

 

A Drinks Business szerint a külpiacokon a magyar borokról nagyjából a következő kép élt egészen a közelmúltig: túl drágák, túlságosan inkonzisztensek, kiejthetetlen a nevük, illetve e tényezők különféle kombinációi. Ez oda vezetett, hogy csak egy szűk réteg érdeklődött irántuk. De tanultunk a visszajelzésekből, s mind a borkészítésben, mind pedig a marketingben jelentős előrelépés történt, így a magyar borok nagyobb érdeklődést váltottak ki. A brit piacon például a Nielsen MAT adatai szerint 2008 februárjától egy év alatt 47 százalékkal nőttek az eladások.

Mészáros Gabriella, a budapesti WSET (Wine and Spirit Education Trust) Borakadémia vezetője szerint van néhány jó cabernet franc Villányban, de ki tudná eladni 40 fontért? Ezért nem nagyon érdemes sokat a csúcsborok előállításába invesztálni, az alapokat kell megteremtenünk először. A magyar borok közül a kékfrankos lehet az, amelyik megérdemli az összpontosítást, mert képes jó minőséget produkálni ahhoz, hogy a minden nap iható borok között elfogadják, s értékeljék, hogy egyedi magyar vonásokat is hordoz.

„Ausztria használható modellt mutat Magyarország számára. Lenyűgöző, ahogy az osztrákok a Grüner Veltlinerrel betörtek a világpiacra” – vélekedik Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője. Hasonló véleményen van Illés Tamás, a pannonhalmi apátsági pincészet marketingigazgatója is, aki szerint a magyar kulcsfehérbor az olaszrizling lehet. Megjegyzi ugyanakkor, hogy a legismertebb tokaji fajták, a furmint és a hárslevelű szintén fontosak. Így nehéz a választás. „Ebben a pillanatban az útnak még egy olyan szakaszán járunk, ahol az emberek semmit sem tudnak rólunk, talán Tokaj kivételével. A Wines of Hungary márka bevezetésének a célja, hogy izgalmat keltsen, s érdeklődést az ország eléggé ismeretlen borai iránt – szögezte le Nemes Richárd. Jelentős eredmény szerinte, hogy az utóbbi évek eladásösztönző akciói nyomán a magyar bor literjéért a külföldi vevők már egy euró körüli árat fizetnek a korábbi 0,7 eurós átlagárral szemben. Ezért alighanem igaza van, hogy nagy kár, amiért nem korábban indult el a közösségi bormarketing-program.

Így látja a magyar borászatot Isabelle Legeron, a bor utazó nagykövete

Tavaly októberben az ismert francia borzsurnaliszta, Isabelle Legeron a J ourney into Wine című tévés sorozatához több magyar borvidéken forgatott epizódokat (amelyeket a Travel Channel azóta be is mutatott). Az itt tapasztaltak a magyar borászkodás lelkes hívévé tették. Benyomásairól a Drinks Business Magyarországról szóló mellékletében mesélt.

„Le voltam nyűgözve a borok sokféle ízének és stílusának áradatától. Ha legyőzted a nevek kiejtése miatti zavarodat, akkor Magyarország elképesztően izgalmas hely, ami alaposan kérdésessé teszi azt, amit eddig tudtunk a világ borairól. Nem beszélve az ottani rengeteg fiatal, dinamikus emberről, aki elkötelezte magát a borkészítésnek, s nagyszerű ültetvények és kiváló knowhow birtokában tevékenykedik” – mondta az elismert borszakértő.

„Az itteni borokat az különbözteti meg más közép- és kelet-európai országokétól, hogy a magyar borászok nem felejtették el a hagyományaikat. Nagyon hűségesek maradtak a gyökereikhez és újraélesztenek elfeledett szőlőfajtákat. Magyarország erőssége nyilvánvalóan az őshonos fajtákban rejlik. Tokaj állítja elő az egyik legszebb édes bort, de biztos vagyok benne, hogy ott megvan a potenciál a világklasszis fehérborok termelésére is” – fejtette ki Legeron.

 

kép=

Isabell Legeron. Lenyűgözte a változatosság áradata
© wine-lab.com

 

„A magyar borok néha drágák, s igénylik, hogy ajánlják őket a vásárlóknak. De éttermekben nagyon jól megállhatnák a helyüket, nagyszerűek lennének ételek mellé az olyan igényes piacokon is, mint a brit. A fehérborok nagyon minerálisak, anélkül, hogy túl erősek lennének. A vörösek pedig nagyon vibrálóak és friss zamatúak. Magyarországon nagy az érdeklődés a természetes (natúr) borkészítés iránt, s ez is reális út lehet, amióta megnyílt az ilyen stílusú borok piaca” – vélekedett a tévés személyiség.

„Ha ajánlani kellene, Somló fehérborai igazán nagy hatást tettek rám. Nagyon fűszeresek és minerálisak anélkül, hogy a tölgyízek megjelennének bennük. Ha valaki nagyon magas minőségű őshonos fehérbort szeretne, akkor ezt a helyet kell meglátogatnia. Nagyon szerettem Egert, amiatt, ahogy a Bikavért előállítják, s az erőfeszítés miatt, amellyel helyre akarják állítani a megtépázott hírnevét. Ez nagyon inspiráló. Tokaj pedig az a hely, ahová azoknak kell elmenniük, akik valami szokatlant keresnek. A régió fehérborai masszívan fejlődnek néhány igazán tapasztalt borász segítségével” – összegezte magyarországi tapasztalatait a bor utazó nagykövete.

forrás : hvg.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG