1 liter üzemanyaggal meddig jutsz?
2009.05.04. 05:41

Magyar indulók az Eco-marathonon
Idén 25. alkalommal rendezik meg a Shell Eco-marathont. Ez annyiban különbözik a nemrég megénekelt Széchenyi Futamtól, hogy engedélyezett a belső égésű motor és a hagyományos üzemanyag is.
A feladat az, hogy a legkevesebb üzemanyaggal a legmesszebbre jussanak el a műszaki szakközépiskolás és egyetemista/főiskolás diákokból álló csapatok saját fejlesztésű járműveikkel, miközben járművük károsanyag-kibocsátásának is minimálisnak kell lennie.
Ez a megközelítés talán még jobban tetszik, mint a Széchenyi Futamé , ugyanis evidens, hogy az új lehetőségek mellett a meglévő erőforrások ésszerű hasznosítása is feladata a jövő szakembereinek. Szerencsére mindkét dologban élen jár az utánpótlás, a tavalyi nagyszerű szereplés után idén is két magyar csapat indul a versenyen.
Hogy kerül ide a Shell?

Alternatívák, leplezetlenül
Persze azonnal felvetődik a kérdés, miként lehet, hogy egy ilyen jellegű verseny fő támogatója a Shell? Miért vágná maga alatt a fát, miért szeretné, hogy jó étvágyú V8-asok helyett a szinte visszatermelők lennének az uralkodók? Nyilván nem szeretné, de azt sem szeretné, hogy a túl jó étvágyúak idő előtt felfalnák a készleteket.
A hivatalos álláspont szerint: "A fenntartható közlekedés - azaz az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzésével - előmozdítása olyan társadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást." És ne feledjük, hogy ez reklámfogásnak sem rossz.
Prototípus és Városi Koncepció

Egy ország két koncepció
A diákok számára mindenképpen óriási lehetőség az ehhez hasonló megmérettetés. A Shell Eco-marathonon két járműkategóriában versenyezhetnek. A prototípus járművek többnyire igen áramvonalasak, formában is futurisztikusabbak, a felhasznált anyagok is a jövőbe mutatnak.
A Városi Koncepció kategóriában a hagyományos utcai járművek kritériumának kell megfelelniük a járműveknek, miközben persze az űrtechnológiát itt is alkalmazhatják. Ezt a kategóriát például aktív és passzív biztonsági berendezésekkel, és lámpákkal is fel kell szerelni. A Széchenyi Egyetem napenergiát hasznosító járművével az utóbbi, a Budapesti Műszaki Főiskola csapata belsőégésű motorjával a prototípus kategóriába nevezett.
Győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata

A világítás kötelező ebben a kategóriában
A csapat a Városi Koncepció kategóriában a napelem energiaosztályban nevezett. Ebben a kategóriában már van tapasztalatuk, ugyanis a tavalyi Shell Eco-marathon nogarói versenyéről szerényen az első díjat hozták el. A mostani gép koncepciójában ugyan hasonlít a tavalyira, de szinte minden elemében átalakult.
Elsőre látszik, hogy egy kombi autó és egy helyi érdekeltségű vasút keresztezéséből született. A karosszéria teljes egészében szénszál-kompozit. A napelemek számát is megnövelték, és mivel idén már nem szabad kondenzátorokat, vagyis szuperkapacitást használni, csak akkumulátorral üzemel.
A kerekeket agymotorok hajtják, a fék hidraulikus tárcsás rendszer. Mivel kategóriájukban a verseny egész ideje alatt világítani kell, ezért a fényeket korszerűsítették, aminek következtében az egész rendszer nem fogyaszt többet 20 wattnál. Ha esetleg borúsra fordul az idő, akkor sincs gáz, ugyanis a napelemek nemcsak napsütésben, hanem még az éjszakai közvilágítás fényéből is töltenek. A tavalyi győzelem is borúsabb időben született.
A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata

A műjégpálya az ezredéves ünnepségekre épült
A kar hallgatói prototípus kategóriában, benzin energiaosztályban indulnak. Itt a jármű formája valóban futurisztikus kapszula, ahogy elnéztem, nem a vezető kényelme volt az elsődleges szempont. A formát számítógéppel tervezték, kompozit anyagokból és alumíniumból alakították ki.
Az egész jármű motor nélkül 15 kiló, vagyis alig több mint kétéves gyermekem. A járművet elvileg nyújtott kézzel ültethetném a gyerekülésbe, ha nem lenne benne a viszonylag nehéz Honda Dio motorblokk - de azzal együtt sincs fél mázsa. A futómű különlegessége, hogy szuperprecíziós csapágyakkal és speciálisan a Marathonra fejlesztett, kis futófelületű, 200 grammos gumiabroncsokkal szerelték. A járművet vezetőjével együtt egy ujjal könnyedén mozgatni lehet.
Egyszer már elhoztuk az első díjat
forrás : vezess.hu
|